Foto: Jonas Wrede Hansen

Raser mod butik:

Betalte 11.000 kroner for el-cykel, som aldrig blev leveret

27-årig aarhusianer kæmper for at få sine penge tilbage, efter cykelforretningen Hellorider pludselig valgte at lukke i Danmark

Af
Jonas Wrede Hansen

I en lejlighed i det nordlige Aarhus sidder 27-årige Helle Jaenicke og er noget fortvivlet over, hvad hun skal stille op. I flere måneder har hun kæmpet for at få den el-cykel, som hun tilbage i januar betalte 11.000 kroner for hos Hellorider i Tilst, men intet er sket.

I starten fik hun at vide, at den var forsinket. Så fik hun at vide, at butikken lukkede, og at hun i stedet ville få pengene retur. De gik dog aldrig ind på hendes konto, og nu er Hellorider simpelthen stoppet med at besvare hendes henvendelser.

"Når jeg fortæller om det til folk, bliver de meget forundrede og siger: 'Mener du det. Er det virkelig sandt?' Man tror jo på det bedste hos andre, og butikken virkede virkelig professionel, så jeg er meget chokeret," indleder den 27-årige aarhusianer, da hun går i gang med at ridse hele sagen op.

Forsinkelse på et batteri

Det hele begyndte, da Helle Jaenicke besluttede sig for at købe en el-cykel, inden hun skulle i gang med nyt studie. Så i januar gik hun ind i cykelforretningen Helloriders lokaler i Tilst. Der blev hun mødt af en venlig medarbejder, der vejledte hende til at købe en el-cykel af mærket Brinckers.

"Han var meget serviceminded og fortalte, at cyklen ville blive leveret til min adresse inden for to uger. Jeg gik derfra med en følelse af, at jeg havde gjort et godt køb," fortæller Helle Jaenicke.

11.000 kroner blev trukket fra hendes konto, men efter 14 dage var cyklen ikke kommet. Helle Jaenicke havde brug for den på grund af studiestart, så hun kontaktede Hellorider.

"De undskyldte mange gange og forklarede, at der var forsinkelse på leveringen af et batteri til cyklen. Jeg fik i stedet lov til at få en lånecykel med hjem, som jeg kunne bruge, indtil jeg fik den rigtige cykel."

Lukkede alle butikker

Tiden gik, og Helle Jaenicke ventede og ventede på sin nye cykel, der ikke dukkede op. Samtidig havde hun en længere mailkorrespondance med Hellorider omkring leveringen af cyklen. I maj modtog hun så en mail om, at alle Hellorider-butikker i Danmark lukkede, og at hun ville få de 11.000 kroner retur.

Nu siger kalenderen juli, og Helle Jaenicke har fortsat ikke modtaget de 11.000 kroner. Hun har forsøgt at ringe og maile til Hellorider, men hun kan ikke komme igennem.

"Jeg har læst på Trustpilot, at jeg bestemt ikke er den eneste, der har penge i klemme, efter butikkerne er lukket. Jeg føler mig virkelig snydt," lyder det fra den 27-årige studerende, som dog stadigvæk har den lånecykel, hun fik tilbage i januar.

"Den virker, men der er ingen tvivl om, at den er slidt, og da jeg fik den i butikken, sagde medarbejderen også, at den nok havde trådt de kilometer, den skulle, men at den var bedre end ingenting," fortæller Helle Jaenicke.

Har en god sag

Ifølge Martha Nør Kjeldsen, der er seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk, så er der ingen tvivl om, at Helle Jaenicke har ret til at få sine penge tilbage.

"Man kan jo ikke bare lukke sin forretning og så slippe for at levere et solgt produkt eller betale pengene tilbage, så selvfølgelig har hun en sag. Spørgsmålet er bare, hvad hun skal stille op, når virksomheden ikke længere har aktivitet i Danmark," fortæller hun til Lokalavisen Aarhus.

Hellorider er en del af den hollandske virksomhed International Bike Group, der har lignende cykelforretninger i Holland under navnet Fietsenwinkel. Ifølge en række artikler i hollandske medier vækstede virksomheden hurtigt og udvidede forretningen med kæder i Belgien og Skandinavien, men i år begyndte økonomien at vakle, og adskillige butikker er blevet lukket i Holland, ligesom Hellorider nu er helt ude af Skandinavien.

Moderselskabet i Holland eksisterer stadigvæk, så ifølge Martha Nør Kjeldsen vil det være en god idé at inddrage Forbruger Europa, som kan hjælpe danske forbrugere med klagesager i andre EU-lande.

Lars Arent, der er leder af Forbruger Europa, forklarer ligesom Forbrugerrådet Tænk, at Helle Jaenicke har en sag. Men han mener, at sagen sagtens kan blive afsluttet i Danmark.

"Hun kan sagtens forsøge at kommunikere med det hollandske moderselskab, og i sidste ende kan vi også hos Forbruger Europa gå ind og prøve at være behjælpelige i forhold til det. Jeg vil dog anbefale, at hun i første omgang gør brug af de muligheder, der er i Danmark. Det kan blandt andet være at klage til Center for Klageløsning, som tager sig af disse sager," fortæller han til Lokalavisen Aarhus.

Helle Jaenicke havde ikke held med at komme igennem til Hellorider, men det lykkedes for Lokalavisen Aarhus at få et interview med firmaets landechef i Danmark. Det kan du læse i linket herunder

Publiceret 08 July 2020 09:45