Foto: ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpi

Foto: ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpi

Eksperter: Derfor skal du forhandle med banken netop nu

Danskerne har traditionelt været meget loyale over for deres bank, men corona, digitalisering og hvidvask-skandalerne har sat gang i en ny udvikling.

Bankernes rolle er under opbrud.

De filialløse banker har gjort deres indtog, og flere konventionelle storbanker har styrtblødt kunder i kølvandet på hvidvask-skandaler.

Samtidig har corona tilskyndet en mere digital kommunikation, og i februar lukkede Danske Bank alle deres fysiske filialer bortset fra fem.

- Der er sket en række markante ændringer, og det er en fin anledning til at få kigget på sine bankforretninger og se, om man kan forhandle bedre vilkår, siger Morten Bruun Pedersen, der er cheføkonom ved Forbrugerrådet Tænk.

Samme besked lyder fra Søren Skjøth, der er uvildig investeringsrådgiver i investeringshuset F10 Finans med mange års erfaring fra bankverdenen.

- Det er altid en god idé at udfordre banken på renter og gebyrer. Og vi ser, at bankerne har forskellige tilbud i tasken for at holde på kunderne, siger han.

Men inden du kaster dig ud i en forhandling, skal du være realistisk omkring, hvad du er værd for banken.

Jo mere du er værd, jo mere vil de typisk gøre for at holde på dig.

- Og folk har nogle gange en lidt forkert opfattelse af, hvornår de er en god kunde for banken, konstaterer Søren Skjøth.

En typisk misforståelse er, at man er en god kunde, fordi man næsten har betalt lånet ud, og samtidig har mange penge stående på bogen.

Det giver dig en god kreditværdighed, men det gør dig ikke til en god forretning for banken, forklarer Søren Skjøth.

- Tværtimod tjener de næsten intet på dine renter, og de skal selv betale negativ rente hos Nationalbanken, hvis du har mange penge stående, siger han.

Hvis du derimod har flere eller store lån og måske tilkøbt nogle investeringsprodukter eller aktiv formuepleje, vil det være noget, banken tjener penge på.

Søren Skjøth råder til, at du skribler ned, hvad du samlet set har af lån og forretninger hos banken.

Herefter kan du indhente tilbud fra et par andre banker og præsentere det for din nuværende bank.

- På den måde kan du i en god tone sige: "Jeg har alle de her forretninger hos jer, og nabobanken har givet mig det her tilbud. Hvis I skal holde på mig, skal jeg have et bedre tilbud", foreslår Søren Skjøth.

Morten Bruun Pedersen bakker op og peger på, at næsten alt i banken er til forhandling.

Det kan godt være, at de hverken kan sænke din lånerente eller sløjfe den negative rente på opsparingskontoen.

- Men så spørg: "Hvad kan I så give mig?". For det kan være, at de i stedet kan give nogle rabatter, sløjfe nogle omkostninger eller skippe gebyret for dit mastercard. Så gevinsten pengemæssigt bliver den samme for dig, siger han.

/ritzau fokus/

Publiceret 08 March 2021 10:45