Foto: Ritzau Scanpix

Spar 1000 kroner om måneden ved at købe denne biltype

FDM's årlige bilbudget afslører, at du kan spare penge hver eneste måned ved at overveje biltypen.

Skal du sammenligne to biler, du overvejer at købe, så er det lettest at se på, hvor meget forhandleren vil have for dem.

Men det er ikke det samme som, hvor meget det vil koste dig at have bilen. Der kan nemlig være penge at spare hver eneste måned, hvis du overvejer de løbende udgifter på biltypen - som først viser sig efter selve handlen.

FDM's årlige bilbudget viser, at du kan spare omkring 1000 kroner om måneden på en bil i mellemklassen, hvis du køber el frem for benzin.

Jo mere elektrisk bilen er, jo lavere omkostninger er der nemlig per kørt kilometer.

- Der er ingen tvivl om, at elbiler er dyre i indkøb. Men de kommer også med noget andet udstyr selv i de skrabede modeller. Så sammenligner vi med en tilsvarende fossilbil, så sparer man rigtig mange penge ved at skifte til en elbil, siger chefkonsulent og forbrugerøkonom Ilyas Dogru fra FDM

- Så det er ikke kun godt for klimaet, det er også godt for ens pengepung, tilføjer han.

Det årlige bilbudget viser, at prisen på et ladeabonnement er steget en smule i forhold til sidste år.

Men med de nye bilafgifter kan man som elbilsejer stadig få refunderet afgiften på strøm, og elbiler op til cirka 500.000 kroner er fortsat afgiftsfritaget.

Hybridbilerne er en smule dyrere per kørt kilometer end elbilerne, men stadig billigere end benzinbilerne.

Bilejernes interesseorganisation FDM vurderer også, at værditabet vil være en smule lavere på en elbil.

- Der vil være kæmpestor efterspørgsel på elbiler i de kommende år. Der vil altid være et marked for de fossile biler, det skal man ikke være bange for. Men i de seneste par år, har vi set, at efterspørgslen på elbiler har været større end udbuddet, så det betyder, at de holder prisen godt, siger han.

Et andet aspekt af omkostningerne ved at have en bil er reparationer.

Tue Svendsen er automekaniker og indehaver af Odense Auto, der hører under kæden Din Bilpartner, og han fortæller, at de ikke ser elbilerne så ofte på værkstedet.

- Der er ikke ret meget vedligeholdelse på. Ikke hvad vi ved af endnu i hvert fald. Men elbilen er jo heller ikke et supergammelt fænomen i Danmark endnu, så vi kan ikke sige det med sikkerhed.

- Men vi har lavet nogle stykker med nogle kortsluttede komponenter, tilføjer Tue Svendsen, der også har en uddannelse i el- og hybridteknik.

Elbilen adskiller sig helt grundlæggende ved, at der ikke er en stor benzinmotor, der kan lave ballade.

Det er primært bremserne, der skal efterses, siger Tue Svendsen.

- En elbil bremser ikke ret meget, den bremser med elmotoren. Så man slider ikke de almindelige bremser ret meget. Men det er vigtigt, at man får dem skilt ad og renset.

Anskaffer du dig en hybridbil eller en plug-in-hybridbil, vil den kræve det samme - eller mere - vedligehold som en benzin- eller dieselbil. Der har du nemlig både en elmotor og en benzinmotor, forklarer Tue Svendsen.

/ritzau fokus/

Publiceret 06 April 2021 09:18