Aarhusiansk app finder ud af, hvem der har det svært bag skærmen 

På Viby Gymnasium er der mulighed for at få målt sin trivsel på en ny måde gennem en aarhusiansk app

Artiklens øverste billede
Unge gymnasieelever i Viby har mulighed for at få samtaler med psykologistuderende gennem Elevaid.

Elevhjælp Meget tyder på, at skolestress, ensomhed og præstationsangst er blevet hverdag for flere gymnasieelever i denne coronatid, hvor isolation er påkrævet og fjernundervisning praktiseres.

Men hvordan finder man ud af, hvem der har det svært, når eleverne sidder hjemme bag skærmen?

På grund af coronaen har den aarhusianske virksomhed Elevaid udviklet et trivselsværktøj i form af en app, der gør det lettere for uddannelsesinstitutioner at identificere studerende, som har det svært. Med fem simple spørgsmål, der er udviklet af WHO, tages temperaturen på unges trivsel to gange om måneden. Løbende data om trivsel muliggør indsatser og initiativer fra uddannelsesinstitutionernes side, som skal hjælpe den enkelte elev.

"Vi kalder det et kort trivsels-tjekind, hvor den samlede score kan pejle skolen ind på, hvem der er i risikozonen for mistrivsel. Herefter giver vi eleven mulighed for at komme i et forløb på ti timer, hvor man en gang om ugen taler med en ung psykologi-studerende, så det bliver ungt og uformelt. Vedkommende rådgiver og giver værktøjer til, hvordan man kommer gennem en svær tid og fremfor alt undgår at droppe ud af skolen," forklarer Nikolaj Schlüter og peger på, at når der i øjeblikket sidder så mange bag skærmen, er det blevet endnu vanskeligere at opdage mistrivsel blandt eleverne på normal vis.

Han er direktør i Elevaid, hvis navn spiller på at hjælpe og at løfte elever.

Nikolaj Schlüter, direktør hos Elevaid.

Direktøren kan nikke genkendende til, at de unge mangler motivation og har problemer med at strukturere sin hverdag under denne nedlukning.

Erfaringer fra virkeligheden

På Viby Gymnasium har man udrullet konceptet til alle elever i 1.g og 1.hf. Dermed har skolens ledelse og studievejledning lettere kunne finde ud af, hvilke elever som har det svært. Det er godt for den enkelte elev, som får opmærksomhed og hjælp. Men det er også godt for skolen, da man har kunnet fokusere sine ressourcer mod dem, som har det sværest.

Alle elever kan også via appen med et enkelt klik bede studievejledningen om en opringning . Dermed kan både skole og elev række ud i en svær situation.

Tine Ørum Secher er uddannelseschef på Viby Gymnasium, og hun roser samarbejdet med Elevaid:

"Det er en rigtig god ting, at det er ung-til-ung sparring, og at rådgivningen foregår udenfor normal undervisningstid, når det passer den enkelte elev," fortæller hun.

Gymnasiet har været med i et pilotprojekt i sidste skoleår i forhold til den virtuelle elevrådgivningsdel, hvor man som skole og studievejleder kunne henvise en elev til et forløb hos Elevaid.

"Henover denne her hjemsendelseperiode i december og januar er der flere elever, som mistrives, og det er helt naturligt. Med appen kan vi hurtigere se og kontakte elever, der hænger trivselsmæssigt. Vi bruger appen, som en del af en stor samlet trivselspalette," forklarer Tine Ørum Secher og fortsætter:

"Det giver mulighed for at arbejde med trivsel over tid modsat den årlige trivselsmåling. Det her er gentagne 'temperaturmålinger', der gør det lettere at følge eleven og klassens udvikling."

Brede ud

Det er planen, at konceptet og appen skal bredes ud til flere ungdomsuddannelses-institutioner i landet, hvor hver enkelte skole køber et abonnement, så både appen og eventuelle samtaler ikke koster noget for eleverne.

"Vi er klar til at gå bredere ud og vil selvfølgelig gerne hjælpe så mange som muligt," siger Nikolaj Schlüter.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.