Nu fræses revnerne af skinnerne

Strækningen mellem Ulstrup og Langå skal fræses med en skinnefræser det næste stykke tid

Artiklens øverste billede
Strækningen mellem Ulstrup og Langå skal fræses med en skinnefræser den kommende tid. Arkivfoto: Kian Johansen

transport Foråret er fræsetid, og en række jyske og fynske jernbanestrækninger får i vinteren og foråret besøg af skinnefræseren, der fjerner små revner i skinnerne. Første strækning er mellem Langå og Struer.

Blandt de forskellige slibetog, der er med til at holde skinnerne i god form, er skinnefræseren den, der oftest er på besøg i landet. Fræsetoget fjerner en stor del af de revner, der opstår på kørekanten af jernbaneskinnerne, inden revnerne når at vokse sig store, og nu kommer skinnefræseren til den Øst- og midtjyske jernbane mellem Langå og Struer.

Fræsehjulet på skinnefræseren kan fræse over en millimeter af skinnen pr. passage. Når den fræser revnerne væk, så reduceres risikoen for skinnebrud, der kan opstå, når der sker kraftige trækspændinger i skinnerne om vinteren. Dermed forlænges skinnernes levetid.

"Normalt vil toget behøve én-tre passager for at fjerne en revne i skinnen, så skinnefræseren kører frem og tilbage samme sted, indtil revnen er væk. På en nats arbejde kan skinnefræseren fræse op til tre ton jern af skinnerne, og herefter bliver jernet kontrolleret, sorteret og bearbejdet, inden det bliver genanvendt," siger Pernille Skovrup, vedligeholdelsesleder i Banedanmark.

Revnerne, der er på kørekanten af skinnerne, bliver fundet ved de særlige kørsler med måletoget. Det besøger jernbanen om foråret og finder med hvirvelstrøm revnerne i skinnernes overflade, mens det med ultralyd finder de indre revner i skinnerne.

Fræsetoget er knap 44 meter langt og vejer 155 ton med fræsespånerne. Det har to fræsehjul og et slibehjul i hver side. Togets kørehastighed er max 70 km/t på danske skinner. Når det fræser skinnerne, kører det meget langsomt - helt ned til 600 meter i timen.

Kører om natten

Fræsetoget kører om natten for at genere togdriften mindst muligt. Om dagen bliver det renset og klargjort.

"I fremtiden skal der køre langt flere tog på skinnerne, og derfor er det vigtigt med en effektiv vedligeholdelsesindsats, som skal udføres samtidig med, at trafikken forstyrres mindst muligt. Blandt andet derfor kører de forskellige specialtog fortrinsvis om natten," siger Pernille Skovrup.

Det støjer kun moderat, når fræsetoget arbejder, mens klargøringen kan give støjgener for naboer, der bor tæt ved togets standplads.

Fræsetoget kører efter følgende plan:

1.-2. februar Langå-Ulstrup

2.-3. februar Ulstrup-Rindholm

3.-4. februar Rødkærsbro-Ravnstrup

4.-5. februar Højslev-Rønbjerg

5.-6. februar Vinderup-Struer.

mj

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen