Tivoli-byggeri - Politikere sender aben videre

"Nu bliver det Vision Kongelunden, der skal løse trafik- og parkeringsproblemerne for Tivoli Friheden," skriver debattør

Artiklens øverste billede
Illustration fra lokalplanforslaget

Her i byen tænker politikerne langsigtet og i helheder, siger de, men passer det nu også?

Tivoli Friheden (TF) ønsker at bygge en ny udendørsscene med plads til 17.000 publikummer og en nye koncertbygning med plads til 5.000 publikummer. Planer, der vil medføre en kraftig vækst i publikumstal og deraf følgende trafik- og parkeringsproblemer i et område, der i forvejen er stærkt belastet.

Desuden må man forvente, at disse problemer vil blive endnu større, når man bliver færdig med Vision Kongelunden. Det er kommunen selvfølgelig klar over, så de skal løses, før man tillader den øgede aktivitet i området - alt andet ville være ansvarsløst og hovedløst.

Det skulle man i hvert fald tro. Men her i byen tænker man helt anderledes: De problemer, som de vedtagne planer med garanti vil medføre, dem må vi løse engang i fremtiden...

I lokalplanforslaget til TF står der:

"Da der er for få parkeringspladser i området både til cykler og biler foregår parkeringen i forbindelse med de store arrangementer ofte på en uhensigtsmæssig måde, bl.a. på villavejene i de nærliggende områder, med de trafikale og miljømæssige konsekvenser, som det kan føre med sig. Området omkring Tivoli Friheden må forvente, at der hyppigere vil kunne opstå parkeringsproblemer eller parkeringssøgende trafik i området."

Planen vil altså medføre, at trafik- og parkeringsproblemer i området øges, men anviser ingen løsningsmodeller. Men hvad pokker, naboerne er jo selv ude om det. Som der står i forslaget:

"Det er velkendt, at der er borgere og naboer, der ikke ønsker Tivoli Frihedens aktiviteter på grund af støj, lys, osv. Da Tivoli Friheden blev etableret i sin tid, var det udenfor byen, men i takt med, at Aarhus er blevet større, er Tivoli Friheden blevet en mere og mere direkte del af byen. Det vil derfor nu være en afvejning mellem, hvad naboer må kunne tåle, og hvad Tivoli skal have lov til at lave af aktiviteter."

Men hov, der er noget galt. Da Tivoli Friheden blev etableret i 1958, lå de fleste af nabohusene der allerede. TF lå altså ikke uden for byen, da den blev etableret, men blev etableret midt inde i et beboelseskvarter. Hensynet til naboer betyder åbenbart ikke meget for byens politikere, når de er oppe mod en så stor aktør som TF.

Politikerne er nu langt om længe ved at indse, at de bliver nødt til at tage trafik- og parkeringsproblemerne alvorligt i forbindelse med lokalplanforslaget, men... ikke så alvorligt, at en løsning af dem skal være en forudsætning for at vedtage planen, nej, nej da. Løsningen er, at Vision Kongelunden må komme op med en løsning, når man er kommet længere i planlægningen.

Når vi har anmodet om, at TF’s planer udskydes og bliver en del af Vision Kongelunden, har vi fået at vide, at planerne ikke kolliderede med Vision Kongelunden, men nu bliver det altså Vision Kongelunden, der skal løse trafik- og parkeringsproblemerne for TF.

Jeg vil opfordre politikerne til at gå en anden vej. Find ud af, hvor mange aktiviteter og gæster, Vision Kongelunden og TF vil medføre totalt. Lav sideløbende en analyse af trafik- og parkeringsproblemerne set i forhold til dette. Find løsningsmodeller i forhold til omkostningerne for kommunen. Beslut løsningen, før I tillader de enkelte interessenter i området at starte op. Hvor svært kan det være?

Stod det til mig, skulle der kun etableres parkering for aktørerne samt handicapparkering i området. Publikums- og gæsteparkering skal ske ved byens indfaldsveje, og transporten derfra ske med kollektiv trafik. Og stod det til mig, skulle interessenterne være med til finansiere løsningen. Det er ikke i orden, at de tager indtjeningen og så overlader udgifterne til byens borgere.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.