Kommunerne får et "større ord" i sager om lokal fartbegrænsning

Norddjurs Kommune glæder sig over afgørelse fra Transportministeriet, der styrker kommunerne overfor politiets indflydelse

Artiklens øverste billede
Lokale borgere ønsker at de 40 kilometers fartgrænse sætter i kraft på Rougsøvej oven for bakken ned mod Polden. Foto: John Pedersen

NORDDJURS "Vi er glade for afgørelsen i Transportministeriet og ser den som et klart signal om, at vi som kommune fremover får lettere ved at få politiet med på vores ønsker om lokale hastighedsgrænser".

Sådan lyder den umiddelbare kommentar fra Jens Meilvang (LA) formand for Teknik- og Miljøudvalget i Norddjurs Kommune, efter Lokalavisen Norddjurs har gjort ham bekendt med en afgørelse, der netop er truffet af Transportministeriet.

Norddjurs Kommune ønsker generelt at få sat hastigheden ned i flere byer og landsbyer.

I Ørsted er etableret en forsøgsordning, hvor politiet har sagt ja til en 40 kilometers fartgrænse som anbefaling ned gennem Ørsted midtby ad Rougsøvej.

Der er ikke tale om en 40 kilometers fartgrænse som påbud.

Minister på banen

Transportminister Benny Engelbrecht (S) giver afgørelsen følgende ord med på vejen:

"Det er første gang, ministeriet har haft mulighed for at tage konkret stilling til tolkningen af reglerne, og derfor forventer jeg at afgørelsen vil få stor principiel betydning for kommunernes mulighed for at sætte farten ned. Afgørelsen siger meget klart, at kommunerne med de nuværende regler har gode muligheder for at sætte farten ned i bestemte områder, hvor der er skoler og dagtilbud i nærheden, eller hvis der i øvrigt vurderes, at det vil være godt for trafiksikkerheden. Det er noget af det som kommunerne har ønsket og jeg er tilfreds med, at reglerne bliver præciseret med den her afgørelse".

Ønske om mere råderum

'Transportministeren føjer til, at han netop har afholdt en høring om hastighed i byerne, hvor kommunerne har efterlyst råderum.

"Med afsæt i høringen forsættes dialogen nu med kommunerne og politiet, så vi kan finde de rigtige løsninger i forhold til hastighederne i byerne".

Sag fra 2019

Transportministeriets afgørelse omhandler en sag, hvor Københavns Kommune i 2019 søgte Københavns Politi om samtykke til at etablere en række områder med en hastighedsbegrænsning på 40 kilometer i timen i to bydele - Ydre Nørrebro og Holmbladsgade Kvarteret,

Københavns Politi afviste at give sit samtykke, idet man ikke fandt, at betingelserne i bekendtgørelse om lokale hastighedsgrænser var opfyldt.

Sagen blev herefter indbragt for Transport- og Boligministeriet til afgørelse.

Ministeriets afgørelse

I sin afgørelse konstaterer ministeriet, at der kan etableres to zoner med en hastighedsgrænse på 40 kilometer i timen i Holmbladsgade Kvarteret som anført I Københavns Kommunes kortlægningsnotat i sagen fra 2019.

Undervejs valgte politiet alene at give afslag i Holmbladgade Kvarteret men undlod at forholde sig til et tilsvarende projekt for Ydre Nørrebro.

Afgørelsen kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.

I begrundelsen for afgørelsen understreges, "at det ikke er afgørende, om strækningen eller området i særlig grad er belastet af uheld, hvor for høj hastighed har været en væsentlig ulykkesfaktor, selv om det naturligvis kan indgå som et moment i den konkrete vurdering.

Afgørende er, ifølge Transportministeriet," en vurdering af, om der for en strækning eller område foreligger væsentlige trafiksikkerhedsmæssige eller andre trafikale hensyn, der taler for en nedsættelse af hastighedsgrænsen".

Nu skal farten ned

På baggrund af transportministeriets afgørelse vil Norddjurs Kommune nu sætte alt ind på, at hastighedsgrænsen gennem Ørsted Midtby nu sættes permanent ned til 40 kilometer - ikke som en anbefaling men med de trekantede påbudstavler.

"Vi er overbevist om, at vores vurdering om trafiksikkerheden gennem Ørsted, falder helt i tråd med ministeriets afgørelse fra København", konstaterer Jens Meilvang, der er meget lydhør for, at fartgrænsen ad Rougsøvej fra nordlig retning, påbegyndes et stykke ovenfor bakken - altså forlænges en smule i forhold til den gældende 40 kilometer-regulering.

Udvalgsformanden vil også få genoptaget de sager om et kommunalt ønske om en lokal fartgrænse på en afgrænset strækning, som hidtil er blevet afvist af politiet -. eller opgivet i forvaltningen i den klare forventning om, at politiet alligevel ville afvise kommunen.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.