"28 elever på en 14 tommer skærm holder ikke"

Tvillingerne Albert og Robert går i 6. klasse, hvor de begge tager del i onlineundervisningen. Den ene af dem deltager fra skolen, hvor han er i nødpasning

Artiklens øverste billede
Robert (til venstre) og Albert Andreasen deltager hver dag i online-undervisning, som for Alberts vedkommende har været ekstra svært på grund af hans ordblindhed.

Nødpasning De 12-årige tvillingebrødre Albert og Robert Andreasen fra Tranbjerg har to vidt forskellige oplevelser af online-undervisningen.

Albert går i 6. klasse på Søndervangskolen i Viby. Han er ordblind og har nogle gange brug for ekstra støtte i undervisningen. Den støtte kan være svær at få, hvis han sidder hjemme alene med sin tvillingebror i løbet af skoledagen, siger deres mor, Heidi Andreasen.

"Når læreren taler ind i computeren, så skriver den, hvad der bliver sagt. Og nogle gange plejer han at have en voksen til at læse, om det er rigtigt skrevet. Andre gange hvis han skal finde et link i chatten til billedkunst for eksempel, så er det ikke sikkert, at han lige kan finde det, hvis han ikke ved, hvordan man staver til det. Når jeg ikke er der, hvem skal så hjælpe," spørger Heidi Andreasen.

Nødpasning

Albert startede med at møde ind til nødpasning 12. januar efter dialog med Søndervangskolen. Der er han tre dage om ugen, hvor han møder fysisk op i skole, hvor han deltager i online-undervisningen på lige fod med sine klassekammerater. Eneste forskel er, at han har en lærer eller pædagog, som går og hjælper, hvor der er brug for det, mens der er undervisning.

Konceptet med online-undervisningen er Heidi Andreasen ikke overbevist af. For nok er idéen god, men udførelsen mangler lidt endnu, mener hun.

"Ikke nok med at skoledagen er kortet ned, så holder 28 elever på en 14 tommer skærm ikke. Alle vil gerne sige noget, og der skal ofte bruges tid på, at der er nogen, der ikke har slået deres kamera til. Jeg er ikke i tvivl om, at de mister helt vildt meget undervisning."

Ned ad bakke

For Albert har oplevelsen med online-undervisningen ikke været, som han havde regnet med i starten.

"Jeg kan huske, at vi i klassen jublede over, at vi skulle hjem. Dér var vi helt vilde og syntes, det var fedt. Så kunne vi ligesom blive hjemme og sove længe, fordi vi i starten kun skulle møde fra klokken 9 til 14," siger 12-årige Albert.

Online-undervisningen blev for Albert en værre oplevelse for hver dag, der gik. Han går normalt på en heldagsskole, hvor der er undervisning fra klokken 8-16, og der er tid til at tage hånd om eleverne. Nu er skoletiden halveret, hvor han nu kun har undervisning fire timer om dagen med en indlagt pause imellem.

Corona-generationen

For Heidi Andreasen medfølger den kortere skoledag en bekymring om, at Albert kommer til at halte efter med det faglige.

"Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan Aarhus Kommune vil sikre de børn, der har mistet en masse undervisning. Kører toget bare videre efter normalt undervisningspensum efter sommerferien, eller tager man hensyn til, at de faktisk har mistet et helt skoleår," lyder det fra Heidi Andreasen.

Hun er bange for, om Albert og Robert bliver en del af en fortabt årgang i fremtiden.

"Bliver de bare en corona-generation? Vil de sige 'Nå ja, du havde ikke noget undervisning det år'? Det er ikke holdbart at blive ved på denne her måde," siger hun.

Socialt mistrivsel

For Alberts tvillingebror Robert går det lidt lettere med online-undervisningen. Han går i 6. klasse på Tranbjerg Skole. Her er der undervisningstimer som normalt fra klokken 8-14, og det går ganske fint.

"Jeg er ikke blevet træt af det endnu, men jeg savner mine venner. Jeg glæder mig til at se dem, men også lidt mine lærere," siger Robert.

Selvom online-undervisningen fungerer fint for Robert, tvivler Heidi Andreasen på, at det fortsætter i længden.

"Selvom Robert er glad nu, og han har fuldt skema, så tror jeg ikke, det kommer til at fungere, fordi de mangler noget på mange andre områder. Det er klart, at der er noget om det faglige, men der er også noget menneskeligt i det. Jeg kan i hvert fald godt se, at de mister noget sammenhængskraft ved, at de ikke kan se hinanden i så lang tid," siger moren til tvillingebrødrene.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.