Cityforenings direktør om SF-forslag: "Dårlig timing og situationsfornemmelse"

Claus Bech, direktør for Aarhus City Forening, er bestemt ikke tilfreds med tidspunktet for et forslag om bilfri by

Artiklens øverste billede
Claus Bech, direktør for Aarhus City Forening, smiler ikke ad SF's forslag om en bilfri by.

trafik Bilfri by? For nogen lyder det måske som en god idé, mens andre ryster på hovedet. På onsdagens byrådsmøde havde SF et forslag om fra 2025 til 2040 at gøre Aarhus bilfri inden for Nørre Allé, Vester Alle, Sønder Alle og Kystvejen, som SF kalder Allé-ringen.

Det forslag vækker bestemt ikke begejstring hos direktøren for Aarhus City Forening, Claus Bech.

"Jeg synes, det er utroligt dårlig timing at lancere sådan et forslag lige nu, hvor hele Aarhus City står i den største krise nogensinde. Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke har afventet at bringe det forslag på bane, til visionsarbejdet for midtbyen igangsættes givetvis senere på året. Det virker som en rød klud på mange, at det forslag kommer nu under corona-situationen. Det er ikke kun de handlende, men hele bylivet. Vi står i en situation, hvor det bløder derude, og der er mange følelser i spil i øjeblikket. Folk er tyndslidte," siger Claus Bech, der understreger, at man hos cityforeningen ikke er imod, at man tænker nyt, men at en dialog med gadeforeninger og andre interessenter i området vil være på sin plads.

Er du sikker på, at det vil skade detailhandlen?

"Vi er naturligvis parate til at diskutere det her, for selvfølgelig skal man overveje, hvordan en moderne midtby fremadrettet skal indrettes. Det er bare ikke lige nu, vi skal diskutere det. Det er en god og sund debat at tage, hvorvidt man skal fredeliggøre nogle flere gader, men her fortrækker vi sommergågader med sive-trafik, hvor Vestergade er et godt eksempel. Og det er her vigtigt, at man har en god og åben dialog med de gade- områder, det vedrører," siger Claus Bech.

Hvordan kan du være sikker på, at det vil skade detailhandlen?

"Vores holdning er, at det, at man kan komme til byen med sin bil, har fortsat en meget, meget gavnlig effekt på, hvorvidt man bruger den indre by. Selvfølgelig skal man ikke kunne parkere foran enhver butik, men man skal fortsat have mulighed for at komme igennem. Desuden så rækker SF's plan frem til 2040, og jeg tænker, at allerede i 2035 er der ikke længere nogen, der kører i fossildrevne køretøjer mere. Så den forurening, de taler om, vil jo være ikke-eksisterende om 10-15 år. Alligevel kan man selvfølgelig godt tale om at fredeliggøre nogle gader, men at gøre et helt område bilfrit, har vi betænkeligheder ved."

Claus Bech påpeger, at man skal tænke sig godt om, hvis man ønsker en total bilfri-tankegang.

"Vi er tilhængere af en grønnere midtby og har bidraget meget til visionsarbejdet med torvene. Det er timingen og situationsfornemmelsen, der er dårlig."

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.