"En snack behøver IKKE være sød"

Vegetude er navnet på et nyt, dansk firma, som laver grøntsags-madbarer

Artiklens øverste billede
Makkerparret Pernille Straarup og Lise Kristensen er i fuld gang med at udvikle flere produkter under Vegetude-brandet. Parret har solgt madbarrer via hjemmesiden www.vegetude.dk siden 7. november. Efter en måned måtte de melde alt udsolgt. Foto: CSJ

Vitten Kong Karry og Trille Tomat. Ja, man skulle næsten tro, at det er det seneste nye tegnefilms-hit, men faktisk er der tale om et nyt, sundt snack-alternativ delvist udtænkt af Lise Kristensen fra Vitten.

Hun er nemlig den ene halvdel af duoen bag Vegetude, som laver madbarer fyldt med grøntsager. Makkeren hedder Pernille Straarup og bor i Brabrand. Fra uge seks/syv er makkerparret for alvor klar til at indtage danskernes snack-skabe, da deres økologiske madbarer i to smagsvarianter og to størrelser nu kan købes i Føtex og Bilka i hele landet.

Missionen med Vegetude er klar:

"Vi skal have vænnet folk til, at en snack ikke SKAL være sød. Og så vil vi gøre en forskel og hjælpe flere til at få masser af grøntsager - så er der en bekymring mindre hos dem," siger Pernille Straarup.

Vegetude kalder sig da også "en genvej til mere grønt i hverdagen."

"Vores madbar dækker halvdelen af en voksens daglige behov for grønt, og alle grøntsagerne er skånsomt tørret for at bevare så mange vitaminer og mineraler som muligt," forklarer Lise Kristensen.

De eneste på markedet

Idéen til en sund snack med grøntsager opstod i Lise Kristensens hoved.

"Jeg kunne jo se, at et sådan snack-alternativ ikke fandtes - i hvert fald ikke, når det ikke skal være sødt," siger Lise Kristensen, som kender Pernille Straarup fra molekylærbiologi-studiet på Aarhus Universitet.

Og Pernille Straarup hoppede hurtigt med på idéen. De har begge en bachelor i molekylærbiologi og derudover en kandidat i molekylærernæring og fødevareteknologi. Begge har siden studiet - blandt andet - udviklet fødevare-produkter for andre, før de altså selv i 2018 kastede sig ud i at udvikle Vegetude.

Artiklen fortsætter under billedet

Makkerparret Pernille Straarup og Lise Kristensen er i fuld gang med at udvikle flere produkter under Vegetude-brandet. Parret har solgt madbarrer via hjemmesiden www.vegetude.dk siden 7. november. Efter en måned måtte de melde alt udsolgt. Foto: CSJ

Først nu er de for alvor klar til at blive en del af danskernes dagligdag - og Bilka samt Føtex bakker op om missionen ved at give hyldeplads til produktet. Det glæder Pernille Straarup:

"Det er ret vildt. Vi ved, at det kan være svært at få et møde i stand, men det lykkedes os med det samme, så de har jo også kunnet se idéen i Vegetude."

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.