Denne transportform er i størst vækst i Aarhus: De skal have bedre vilkår

Byrum og gader skal i højere grad indrettes på fodgængernes vilkår

Artiklens øverste billede
Modelfoto:

Der skal større fokus på at skabe gode forhold for fodgængere i Aarhus Kommune generelt. Specielt i midtbyen skal byrum og gader i højere grad indrettes på de svage trafikanters præmisser, oplyser Teknik- og Miljøafdelingen i Aarhus Kommune i en pressemeddelelse.

Fodgængertrafikken er den transportform, der oplever den største vækst i Aarhus i disse år. Der etableres flere byrum, som folk gør aktivt brug af, og derfor er det nødvendigt at sikre mere plads og bedre forhold for fodgængere, når de for eksempel skal krydse en vej, lyder det fra kommunen.

"Vi skal have fortsat fokus på, at biler, den kollektive trafik og cyklister skal have gode betingelser for at komme frem. Men vi må ikke glemme, at fodgængere er vigtige, fordi dét at bevæge sig til fods er limen, som binder de forskellige transportformer sammen. Vi skal altid tænke fodgængere ind, når vi indretter byen, og på den måde trækker vi fokus over på det enkelte menneske," siger rådmanden for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek.

Han peger på, at Teknik og Miljø allerede har gennemført tiltag til glæde for fodgængere - som at sænke farten for cyklister på Mejlgade samt indrette sommergågader flere steder.

Sammen med afdelingen for sundhed og omsorg har Teknik og Miljø nu udarbejdet et forslag til en fodgængerstrategi, som skal være med til rette fokus over på, hvad der er godt for os alle, når vi færdes til fods. Strategien skal blandt andet bruges, når der skal indrettes byrum og tænkes i forbedrede muligheder generelt for de gående. Strategien lægger også vægt på det rekreative og sundhedsmæssige aspekt ved at gå en tur.

"For mig er det vigtigt, at ældre borgere kan føle sig sikre, når de vælger at gå en tur. Biler og cyklister kan godt virke skræmmende hvis man er ældre og bevæger sig rundt. Det er også vigtigt, at ældre kan sætte sig ned på en bænk og få et hvil, og at der er de nødvendigt toiletforhold rundt omkring i byen. Derfor er jeg glad for at fodgængerstrategien forholder sig til de barrierer. Det handler om at give byens ældre lyst til og mod på at bevæge sig, at få lidt motion og frisk luft og nyde vores dejlige by og natur”, siger Jette Skive, der er rådmand for Sundhed og Omsorg.

Fodgængerstrategien er på vej til at blive behandlet i byrådet, og alt imens fortsætter arbejdet med mere konkrete tiltag. I 2018 afsatte byrådet 10 millioner kroner til at forbedre forholdene for fodgængere, og flere arbejder er allerede afsluttet. I år skal forholdene på Havnepladsen forbedres med bedre tilgængelighed og signalanlæg, og på Silkeborgvej vil ændringer forbedre trafiksikkerheden for de svage trafikanter samtidig med, at området får mere grønt i gadebilledet.

"Det er vigtigt, at vi prioriterer at arbejde med dette område og det koster penge. Men vi får en bedre by ud af det til gavn for os alle," siger rådmanden for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek.

Han er derfor meget tilfreds med, at der i byrådets 10-årige investeringsprogram er afsat 200 millioner til at arbejde med bedre rammer for fodgængere og cyklister.

jr

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.