Møbelværkstedet Balderus mærker ikke coronakrisen

Hadsten-møbelværkstedet Balderus har fået flere opgaver, imens en del har været hjemsendt

Artiklens øverste billede
Firmaet Balderus har specialiseret sig i at restaurere og reparere gamle designklassikere og reparerede f.eks. de 124 medtagne Kaare Klint-kirkestole, der blev stjålet fra Thorsager Kirke og efter massiv medieomtale smidt udenfor. Foto: Joachim Ladefoged

Hadsten Der er ikke nogen coronakrise hos møbelværkstedet Balderus, som siden 1984 har specialiseret sig i renovering af danske møbelklassikere. Tværtimod. Coronakrisen har nok været medvirkende til, at de har kunnet øge omsætningen for tredje år i træk.

De seneste tre år har værkstedet øget omsætningen med 30 pct. årligt, og i 2020 måske endda lidt mere, uden at ejer Knud Silkjær kan sige det helt præcist.

"I øjeblikket har vi tre måneders ventetid, og det plejer vi ikke at have. Det er lige til den gode side, så jeg skal ud og søge folk igen," fortæller han fra værkstedet i Hadsten.

Målet er også i år at øge omsætningen med 30 pct., og som det ser ud nu, er det et realistisk mål. De seneste tre år har han fordoblet medarbejderstaben, så de i dag er 10 medarbejdere. Men allerede nu er han ude efter endnu en møbelpolstrer, og når vi kommer længere ind i 2021, forventer han at mangle endnu en møbelpolstrer og en medarbejder til værkstedet.

Artiklen fortsætter under billedet

Firmaet Baldarus, der har specialiseret sig i at restaurere og reparere gamle designklassikere. Den tidligere indehaver Leif Mortensen, kommer tre gange om ugen og fletter. Foto: Joachim Ladefoged

Fremrykkede opgaver

Mens corona-året for mange virksomheder har betydet hjemsendte medarbejdere og udsatte opgaver, så har hjemsendelserne givet mere arbejde til medarbejderne hos Balderus. To større planlagte restaurationsopgaver er således blevet fremskyndet pga. hjemsendelser hos kunderne. F.eks. har en skole fremskyndet opgaven med restaurering af lærerværelsets stole, til den tid lærerne alligevel har været hjemsendt.

"Det har været nemmere at få lavet noget i den tid, så det står klart, når de vender tilbage og skal bruge det," siger Knud Silkjær og fortæller, at hvor kunderne for tre år siden var fortrinsvis private, så er fordelingen i dag ca. 50/50 på private og virksomheder.

De har dog i den seneste tid mærket en stigning i antallet af private, der har henvendt sig med f.eks. arvestykker, som trænger til en kærlig hånd. Ifølge Knud Silkjær har mange i løbet af corona-året haft tid til at se godt og grundigt på møblerne og fået det sidste skub til at få det ordnet, og så er der måske også lidt ekstra på kistebunden til at betale restaureringen med.

På værkstedet har de selv kunnet overholde myndighedernes retningslinjer uden hjemsendelser, ved at medarbejderne er mødt forskudt og arbejder i forskellige afdelinger.

"Vi har en del, der har skolesøgende børn, så de møder f.eks. tidligt, tager hjem for at passe børnene midt på dagen og møder så ind igen senere," siger Knud Silkjær.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.