Fem daglige modeshows på facebook giver pote

Hos Otto Sørensen A/S på Kaløtorvet i Rønde har indehaver Mariann Sørensen og en af hendes ansatte, Hanne Sonnichsen, været i bevægelse fra morgen til aften siden midten af januar

Artiklens øverste billede
"Vi har lært mange ting under pandemien, som vi får glæde af på den anden side," siger indehaver af Otto Sørensen A/S, Mariann Sørensen (tv.). Hun har siden midten af januar sammen med Hanne Sonnichsen (th.), som er en ørn til at begå sig på de sociale medier, dagligt arbejdet fra otte morgen til næsten spisetid i butikken. Foto: Lars Norman Thomsen

RØNDE Der knytter sig en unik historie til Otto Sørensen A/S på Kaløtorvet. Scenen blev sat , da den dengang 38-årige manufakturhandler Otto Sørensen tilbage i 1962 overtog manufaktur- og trikotageforretningen på Hovedgaden i Rønde efter Axel Markusen. Her emmede det af 'Korsbæk' og 'Damernes Magasin' med hierarki, snobberi og gammeldags pli og afstand.

Det gjorde en driftig Otto Sørensen op med, da han kom til Rønde fra Hornslet. Via lige dele iderigdom, flid og engagement ved indgangen til 'De glade 60'ere' skabte han en forretning og en position, som smittede af på hele handelslivet i Rønde.

Han skabte en virksomhedskultur, som datteren Mariann Sørensen tidligt annammede, da hun som lille pige pendulerede rundt i forretningen. Hun vidste således, hvad der skulle til, da hun senere i to tempi overtog sine forældres livsværk.

Derfor har hun heller ikke som en anden 'Maude' trukket dynen over hovedet og opgivet ævred over den verdensomspændende pandemi. Tværtom har hun oplevet en gejst uden lige til at komme videre, og hun er kun blevet overbevist i sin tro på, at "vi kommer styrket ud på den anden side".

Hanne Sonnichsen (th.) præsenterer hver dag fem korte modeshows med forskellige kollektioner på facebook. Antallet af pakkede poser på stativer i butikken viser, at de små, korte film har haft effekt. Foto: Lars Norman Thomsen

"Der er ingen grund til at minde hinanden om hver dag, at det er træls, trist og deprimerende med corona, for det er det så afgjort, og jeg har selvfølgelig den dybeste respekt for, at vi skal tage pandemien alvorligt, men rent forretningsmæssigt bliver vi også nødt til at finde på nye måder til at komme videre og møde vores kunder på," siger en optimistisk Mariann Sørensen.

Fem modeshows pr. dag

Den første nedlukning af landet i foråret 2020 kom som lyn fra en klar himmel, også hos Otto Sørensen. Til gengæld var fortsættelsen fantastisk.

"Sommermånederne var travle, og det sidste halvår af 2020 var måske det bedste, vi har oplevet økonomisk. Ikke mindst, fordi danskerne blev i Danmark i deres sommerferie," siger Mariann Sørensen.

Modsat har den anden nedlukning i 2021 budt på en hel del prøvelser. Januar udsalget blev ikke til noget, og da statsministeren midtvejs i årets første måned meddelte, at store dele af Danmark skulle gå i hi februar ud, var det en mental mavepuster.

"De første 14 dage i januar gik jeg selv og ryddede op i butikken. Fik gjort klar til foråret, men da vi så 19. januar fik at vide, at nu var nedlukningen en kendsgerning frem til 1. marts, var jeg nødt til at planlægge anderledes."

Mariann Sørensen aftalte fluks med en af sine ansatte, Hanne Sonnichsen - de øvrige er hjemsendt - at de to mødtes hver dag klokken lidt i otte, og det har de gjort siden.

"Hanne er min suveræne ekspert i brugen af de sociale medier, og hun sørger for, at vi hver dag lægger fem korte spots med modeshows på facebook. Det har haft stor effekt," siger den rutinerede indehaver.

Kunderne kan bestille direkte på facebook, betale med MobilePay, og siden komme til hoveddøren og få udleveret deres bestilling.

Rasende travlt

Duoen sørger også, at de mange butiksvinduer løbende pyntes op med friske kollektioner med numre på.

"Så kan kunderne banke på døren og afgive deres bestilling. Det benytter mange sig af," fortæller Mariann Sørensen.

Antallet af pakkede poser, der hænger snorlige på stativer i butikken sådan en fredag i middagsstunden, giver et billede af, at Hanne Sonnichsen og Mariann Sørensen drikker kaffen i forbifarten på en arbejdsdag.

"Vi keder os ikke i de godt ni timer, vi er på job, men vi giver også hinanden gejst og lyst til at arbejde på en helt anden måde end vi er vant til," siger Mariann Sørensen, der fylder 65 til maj, men ikke har overvejet et sekund, om det er tid til at lægge op.

"Det er jeg slet ikke klar til. Der kan komme ting i vejen, men nej, jeg har sørme lyst til at blive ved mange år endnu. Det er en livsstil for mig."

Som den fødte optimist hun er, der helst springer over alle bump på vejen, forventer hun, at detailhandlen får lov til at åbne 1. marts.

"Når Bilka og Føtex kan holde åbent i alle deres afdelinger, som de må af uforklarlige årsager, bør der ikke været noget, der forhindrer mindre butikker i at få lov. Jeg kan garantere, at vi vil være påpasselige på alle måder og forlange, at vores kunder lever op til de krav om hygiejne og afstand til hinanden, som vi forlanger," forsikrer Mariann Sørensen.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen