Byens første fodgængerstrategi

Artiklens øverste billede
pedestrians walking on a crosswalk on sunny spring day

Det er velkendt, at Aarhus vokser i disse år. Væksten betyder på den ene side, at vi har brug for bedre infrastruktur til de tungere transportformer, men på den anden side også, at vi har brug for at se på den helt nære transportform – nemlig hvordan vi sikkert og trygt kommer frem fra det ene sted til det som fodgængere.

For os er det vigtigt, at vi sikrer god mobilitet for alle aarhusianere, uanset hvilket transportmiddel man vælger.

Som fodgænger skal det være let at komme rundt, det skal være trygt og sikkert, og der skal være mulighed for at opleve byen på en rar måde, når man er til fods.

Derfor fremlægger Teknik og Miljø nu sammen med Sundhed og Omsorg en Fodgængerstrategi under de fire hovedoverskrifter: "Fremkommelighed", "Tilgængelighed", "Tryghed og sikkerhed" samt "Oplevelser og ophold".

Når vi taler om fremkommelighed, så er det primære mål, at man skal kunne komme let rundt. I mange tilfælde vil gang være den transportform med størst fremkommelighed, når man er inde i den centrale bykerne og på vores gågadenet.

Tilgængelighed er et vigtigt parameter, og der er en stærk kobling til Aarhus Kommunes tilgængelighedsstrategi. Her handler det om, at man som fodgænger – og hvis man for eksempel har en funktionsnedsættelse – kan komme rundt i byen, uden at skulle gå i slalom om dårligt parkerede cykler eller forcere høje kanter.

Der ligger en kæmpe opgave her, fordi der er mange interesser i spil. Mange steder i midtbyen oplever vi, at det kan være svært at få plads til det hele, når der både skal være cykler, udeservering, reklamer, levering af varer og alt det andet, som både holder liv i byen, men som også skaber livet i byen. Den udfordring skal fodgængerstrategien være med til mindske.

Trafiksikkerhed har høj prioritet for os. Det skal være sikkert at færdes i Aarhus Kommune, uanset om man er til fods, på cykel eller kører i bil. Hver femte registreret personskade i Aarhus Kommune sker på fodgængere.

Mange af de udfordringer gør vi allerede noget ved igennem vores sortpletudpegning, men vi mangler stadig et større fokus på, hvordan vi får fodgængerne til at føle sig mere trygge på vores veje. Det gælder også for vores skolebørn, der transporterer sig til fods – og for deres forældre.

For er man som forælder utryg for sit barns sikkerhed, kan bilen hurtigt blive alternativet, og det er ikke godt – hverken for klimaet, trængslen eller folkesundheden. De, som kan gå og som gerne vil gå – skal derfor have mulighed for at gøre det i trygge rammer.

Og endelig er der temaet om ophold og oplevelser. Vi vil gerne have, at flere går i Aarhus Kommune. Det kræver, at vi har endnu mere fokus på det, vi betegner ophold og oplevelser. Er det for eksempel attraktivt nok at parkere sin bil i Navitas og gå ind til midtbyen, eller kan vi gøre mere? Føles det uoverkommeligt at være ældre og gangbesværet i Aarhus, og kan vi gøre noget ved det? Kan vi finde de gevinster, der gør, at aarhusianerne kommer hjem efter en gåtur og tænker, at det var en god tur?

Der er mange håndtag at arbejde med. Konkret indeholder fodgængerstrategien 23 indsatser, der skal igangsættes. Mange af indsatserne har vi allerede fokus på, og de kan således glide ind i den daglige forretning. Nogle vil kræve særlig opmærksomhed og midler til gennemførelse.

Fodgængerstrategien udstikker principperne for udmøntning af midler til forbedring af forholdene for fodgængere fremadrettet, så der fortsat vil være fokus på fremkommelighed, tilgængelighed, sikkerhed og tryghed samt ophold og oplevelser, når vi gennemfører projekter til gavn for fodgængere.

Tak til en meget bred opbakning i Byrådet, glæder mig til at styrke en kommune, der er til for mennesker.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.