"Vi er tydeligvis rykket sammen i bussen"

Corona-krisen har fået os til at huske på vigtigheden i at købe lokalt, mener flere handelsdrivende

Artiklens øverste billede
Helle Bandholtz-Madsen, indehaver af modebutikken Mrs Jones i Hadsten.

Et år med corona Det seneste år har været mere end udfordrende for de lokale forretningsdrivende. I adskillige måneder har de måttet se deres butikker komplet tømt for kunder, så der har altså været rigeligt at hænge med mulen over. Heldigvis har der også været lysglimt midt i mørket, som har fået mundvigene til at pege opad.

En af de ting er de lokales bevidsthed om vigtigheden af at handle lokalt.

"Folk er virkelig loyale og bakker virkelig op. Det er helt overvældende," siger Helle Bandholtz-Madsen, indehaver af modebutikken Mrs Jones i Hadsten - hun fortsætter:

"Det har faktisk været et af mine bedste år nogensinde - det havde jeg ikke troet efter den første nedlukning, hvor jeg gik rundt og havde ondt i maven."

Blandt andet bød sidste års sommer på en rigtig god omsætning, og senest har Helle Bandholtz-Madsen haft en del salg via Facebook:

"Folk har virkelig støttet op, selvom det ikke kan måle sig med at holde dørene åbne. Det gør noget psykisk at få penge i kassen, så der ikke bare står nul. Og da vi igen måtte åbne har mange givet udtryk for: 'Vi gider altså ikke købe på nettet. Vi vil ind og prøve tøjet og have vejledning'. Det bliver man glad for at høre, for jeg har været lidt bange for at miste salg til nettet."

Arkivfoto af Pia Damsgaard, som ejer dametøjsbutikken Bel-fam i Hammel.

Rykket sammen i bussen

Springer vi en tur til "Strøget" i Hammel er meldingen nogenlunde den samme fra Pia Damsgaard, som ejer dametøjsbutikken Bel-fam. Også hun kommer godt gennem krisen blandt andet via salg over Facebook.

"Vi er tydeligvis rykket sammen i bussen. Jeg oplever, at vi på en eller anden måde er kommet tættere på vores kunder. Vi er ikke bare Bel-fam - vi er mennesker. Det har været helt forrygende at mærke, og jeg er noget overrasket over, hvor godt det er gået med at sende live via Facebook og sælge ad den vej til afhentning i døren. Selvfølgelig har vi ikke nået den fulde omsætning, men jeg er bestemt positivt overrasket over opbakningen," siger Pia Damsgaard.

Nu har hun så en stor drøm for fremtiden:

"Jeg håber selvfølgelig bare, at folk bliver ved at huske de lokale butikker, sådan som de gør nu. Altså at man husker, hvor fedt det faktisk er at kunne handle lokalt"

Allan Sortkjær Jensen er forpagter af Tennegaardens Køkken i Grundfør.

Nye mad-koncepter

I en anden branche er oplevelsen den samme som tøjbutikkernes ovenfor.

Hos Tennegaardens Køkken i Grundfør, som normalt lever af store selskaber, har man været nødt til at omstille sig, fortæller forpagter Allan Sortkjær Jensen. Blandt andet med fredags-tapas og en tre retters lørdagsmenu, som man kan bestille helt ned til én person.

"Opbakningen er helt suveræn, og folk har taget godt imod vores nye koncepter," fortæller Allan Sortkjær Jensen.

Den øgede opmærksomhed på at købe lokalt kom blandt andet tydeligt til udtryk, da Tennegaardens Køkken til nytårsaften solgte over dobbelt så mange fem retters-takeaway-kuverter som året før, nemlig 500.

De nye koncepter er blevet taget så godt imod, at Allan Sortkjær Jensen vil fortsætte med dem, selv når der bliver åbnet op for, at han igen må åbne sin restaurant og selskabslokaler.

Med hårdt arbejde er det lykkes for Tennegaardens Køkken at landet et lille overskud i 2020.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen