"Nu går vi ikke på arbejde med hele vores formue på spil hver dag"
Aarhus-firmaet KaffeKapslen har solgt 55 procent af virksomheden til investeringsselskabet Ceder Capital
Med næsten ti år på bagen er KaffeKapslen, som sælger kaffe og andet relateret habengut online, blevet en voldsomt stor spiller på kaffemarkedet.
Og virksomheden vækst er ikke ligefrem mindsket i coronaåret, hvor der var stor efterspørgsel på kaffe til hjemmearbejdspladsen. 250 millioner kroner lød omsætningen på i 2020, og bundlinjen endte på et plus på hele 13,9 millioner kroner.
Men nu har stifter Morten Ravn og medejer samt CEO, Anders Balmer, fået nogle stærke samarbejdspartnere ind i form af investeringsselskabet Ceder Capital, der har købt 55 procent af selskabet.
Det sker som led i en strategi om at blive den førende onlineforhandler af kaffeprodukter på det europæiske marked, fortæller Anders Balmer til Lokalavisen Aarhus.
"Vi kan se et kæmpestort potentiale. Større end, hvad vi har udlevet i Europa hidtil, og særligt i sydeuropa, hvor de bruger rigtig meget kapselkaffe. Der er et enormt potentiale, hvis vi eksempelvis kan kæmpe os til bare to-tre procent af det franske marked," spår direktøren, der fortsætter i sin stilling, ligesom Morten Ravn fortsætter som udviklingsdirektør.
Samme store potentiale spår Cedar Capital, som har lagt et ukendt trecifret millionbeløb for at overtage ejerskabet, altså også.
"Vi er meget imponeret over KaffeKapslens vækst i hele Europa, selskabets succesrige digitale marketingstrategi og den virksomhed, som Morten, Anders og resten af teamet har opbygget. Vi ser frem til at fortsætte de næste skridt på KaffeKapslens rejse sammen med holdet," siger Frederic Thunell, partner i Ceder Capital.
Anders Balmer fortæller, at han og Morten Ravn indledningsvist ikke var trygge ved tanken om at sælge en majoritet til udefrakommende, men efter moden overvejelse føler de sig helt sikre på, at det er en god beslutning.
"Nu har vi brugt mange timer med de her mennesker, og de er virkelig dygtige. Hvis de ikke var det, og de ikke havde nogle gode kompetencer, så havde vi ikke solgt. Men de havde en forventning om en væsentlig andel for at engagere sig 100 procent, og vi kan godt forstå, hvorfor det er en god løsning for både dem og os," siger han og forklarer, at privatøkonomien også spillede ind i beslutningen.
"Morten og jeg har været fuldt eksponeret i forhold til vores privatøkonomi i det her. Det gør bare risikovilligheden lidt mindre at vide, at hvis firmaet går ned, så gør vi også. Nu skal vi ikke længere gå på arbejde med hele vores formue på spil hver dag."
KaffeKapslen holder i dag til i Højbjerg, men den store vækst har medvirket, at der snart skal flyttes til nye lokaler i Hasselager, hvor kaffe-entreprenørerne har 15.000 kvadratmeter at boltre sig på.