Digitale indfødte vil også på shoppeture

Selvom de næsten er født med en netadgang og en Instagram-profil, vil generation Z altså stadig gerne shoppe i en rigtig butik – og helst sammen

Artiklens øverste billede
Den yngste gruppe af de voksne er vokset op online i en digital verden, men det betyder ikke, at de vælger de fysiske butikker fra. Foto: Ingimage.com

shopping Det er ikke bedstemødre, der handler mest på nettet.

Ligesom sine børn er bedstemor det, man kalder for ’en digital immigrant’; altså en for hvem, teknologien ikke er kommet ind med modermælken, men derimod er tillært.

De unge født efter midten af 90'erne, den såkaldte generation Z, er til gengæld digitale indfødte og ikke bange for teknologi og internethandel. Og inden længe er det også den dominerende købestærke gruppe af forbrugere.

Det behøver detailhandlen ikke være nervøs ved, for det betyder ikke, at den næste generation af forbrugere kun handler på nettet og kun bruger butikken som udstillingsvindue.

De digitale indfødte er ikke mere digitale end andre. De har til gengæld andre behov og en anden adfærd, og den skal detailhandlen forstå for at få fat på det unge publikum, viser et forskningsprojekt fra Cphbusiness.

Uanset hvor gamle de digitale indfødte er, bruger de først og fremmest deres mobiltelefon til at søge efter gode køb. De undersøger gerne butikken og varerne på deres mobiler, før de køber i fysiske butikker, fordi de ikke ønsker at virke usikre i den fysiske butik, da det kan føles som et ekstra pres for at købe. Føler de sig presset til at købe, fortryder de ofte bagefter og vender ikke tilbage til butikken igen. Det er derfor, de er grundige på forhånd med at undersøger priser og butikker.

Specielt de unge kvinder er meget inspirerede af influencers og bloggere, og mange fysiske butikker har stor succes med at hyre influencers til at gøre reklame for sig. Vi vil gerne høre andre, hvad de siger og synes om en vare, og vi vil gerne se tøjet på et andet mennesker, før vi køber det selv.

For de helt unge, især pigerne, er et besøg og et køb i en fysisk butik i særlig grad også forbundet med en social aktivitet. Det er noget, de gør med veninderne. Ligesom det altid har været.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.