Podcastens indlysende læremester udgiver bog om lyd til eleverne

Mikkel Aslak Koudal Andersen har skrevet en lærebog - om podcast, simpelthen fordi han var den rigtige til det. It-læreren fra Marienhoffskolen underviser også andre lærere i undervisningsmaterialer, så han var selvskrevet, mente forlag.

Artiklens øverste billede

Ryomgård Mikkel Aslak Koudal Andersen har skrevet sin første bog - om lyd.

Det lyder måske lidt mere vanvittigt, hvis vi fortæller, at den pædagogiske it-vejleder fra Marienhoffskolen så absolut er stærkest i det talte sprog og foretrækker at lave podcasts med masser af lækker lyd.

"Jeg har virkelig lært noget under skriveprocessen. Og jeg kan mærke, at min skriftlighed og mine budskaber er blevet markant forstærket," lyder det fra snart 44-årige Mikkel Aslak Koudal Andersen fra Ryomgård der netop har udgivet 'Podcast i skolen. Håndbog i elevproduktion'.

Lydpulten her koster efterhånden ikke særlige mange tusindlapper og kan ret nemt tilføje den rette lyd til en podcast. Og så kan ungerne selv lege med knapperne og opdage sammenhængen. Foto: Kian Johansen

Til daglig deler han sin arbejdstid mellem Center For Undervisningsmidler i Aarhus og VIA Pædagogik som konsulent og den anden halve arbejdsuge som pædagogiske it-vejleder på Marienhoffskolen i Ryomgård.

Forlag plantede ideen

Det var igennem sit arbejde som konsulent, at han stødte på en person fra Akademisk Forlag, der hører under Egmont. Han havde netop holdt et foredrag om podcasts.

"Han spurgte, om jeg ikke skulle skrive en bog om podcast og det gik jeg så og tænkte lidt over."

Forlaget mente han var selvskrevet til opgaven.

For udover sit store engagement i at lave podcast og bruge dem i undervisningen, så driver han også en Facebookside, der hedder 'Podcast i skolen' og så udarbejder han i forvejen undervisningsmateriale til andre skolelærere og undervisere, gennem sit arbejde som konsulent hos Center For Undervisningsmidler i Aarhus og VIA Pædagogik.

Mikkel Aslak Koudal Andersens bog hedder 'Podcast i skolen. Håndbog i elevproduktion'. De 152 sider indeholder eksempler og opgaver, der er lige til at gå til for en skoleklasse. Foto: Kian Johansen

Podcast virker

I bogen kommer han med konkrete eksempler på, hvad læreren kan bruge podcast til i undervisningen. Og de virker.

For Mikkel Aslak Koudal Andersen har afprøvet dem på eleverne på Marienhoffskolen eller udarbejdet dem i samarbejde med masser af lærere rundt om i landet.

"Gennem Ipadsene kan du selv skabe din egen lyd. Du kan skabe en stemning og din helt egen fortælling. Det øver samtidig også en mundtlighed, for når du hører din egen stemme igen og igen, kan du høre, hvad der virker. Du kan også skabe en masse kreative processer. Jeg oplever tit, at flere af eleverne bliver fanget ind af podcasts," lyder det begejstret fra den pædagogiske it-vejleder siden 2012.

"Jeg laver podcasts med børn ned til 2. klasse, og det er så simpelt, at de er helt med på den," smiler han med sit charmerende smil.

Vi er mødtes til en snak med Mikkel Aslak Koudal Andersen på Marienhoffskolen, der især er kendt for sit mod og gode erfaringer i arbejdet med it i undervisningen og her sender Mikkel Aslak Koudal Andersen æren videre til ledelsen på skolen, der har formået at give plads til masser af lærere, der aktivt bruger it i masser af undervisningssammenhænge.

Men modet har også været der til at skaffe udstyr nok til undervisningen.

Mikkel Aslak Koudal Andersen bruger it i undervisningen. I mange år var video det foretrukne og her bliver det grønne tæppe på væggen brugt til at kunne placere folk i mange forskellige omgivelser. Foto: Kian Johansen

Marienhoffskolen

Vi sidder i it-lokalet, hvor en grøn væg i den ene ende kan bruges til videoproduktion, og via den grønne baggrund placere folk alle mulige steder på kloden, ligesom når Vejrværten på TV også står og peger på en kæmpe vejrskærm med skyer i bevægelse.

Rundt omkring står stativer til videokameraer, mens reolerne bugner af elektronik og mikrofoner. De fleste er af mærket Røde og beviser, at det er kram som Mikkel Aslak Koudal Andersen bruger i undervisningen.

Det australske mærke regnes blandt de ypperste til at producere mikrofoner af høj lydkvalitet.

I det andet hjørne ved et rundt bord hænger to podcast-mikrofoner og på bordet står en farverig pult, der nemt og intuitivt kan tilføje nye lyde til din fortælling.

"Du må endelig skrive, at det er takket være skolens mod, at jeg er nået så langt med podcast. Skolen har lagt rammerne med udstyr og velvilje. Jeg har fået timerne til det og sammen med flere af mine kolleger, så lærer vi hinanden mere og mere om it i undervisningen," lyder det fra Mikkel Aslak Koudal Andersen.

Skrevet om morgenen

Bogen handler om podcast i undervisningen. Podcast er en fortælling der gengives med tale og med forskellige lyde, til at skabe den rette stemning.

Reolerne bugner af elektronisk udstyr, der kan gøre en elevs it-lærting endnu nemmere og smartere. Foto: Kian Johansen

"Det er en kæmpestor interesse der nu har ført til, at jeg har skrevet en lærebog om podcast til folkeskolen."

Bogen med eksempler og virkelige øvelser kan også bruges til de videregående uddannelser, lyder buddet fra forfatteren selv.

Bogen er skrevet på mindre end et halvt år og det har kostet en sommerferie og masser af timer udover arbejdet som it-lærer og konsulent hos Center For Undervisningsmidler.

"Heldigvis har min familie været forstående," fortæller Mikkel Aslak Koudal Andersen, der er gift med Gitte og har to døtre og en søn.

"Jeg har arbejdet tidligt om morgenen før mine børn er stået op, og er gået tidligt i seng, så vi har haft de lyse timer sammen i sommerhuset. Men de har måttet undvære mig til brætspil og hygge om aftenen," lyder det.

Og så tilføjer han:

"Det er fedt at skrive en bog. Det er min første. Min timeløn bliver med al sandsynlighed overhovedet slet ikke tjent ind. Men det er også lige meget, for emnet er vigtigt. Der er så mange elever der kan få nogle gode oplevelser og læringer med sig, hvis lærerne bruger podcast i undervisningen," lyder det oprigtigt.

Læs også

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.