Sprøjtegift i 40 procent af grundvandsboringerne
Ny kampagne skal få haveejere til at droppe sprøjtegifte. "Det er nu, at det lange seje træk gælder, hvis vores børn og børnebørn også skal nyde det rene drikkevand," siger geolog
Igen i år skyder Aarhus Vand og de private vandværker gang i en kampagne mod sprøjtegift.
Det sker på Vandets Dag den 22. marts - og med rigtig god grund.
For hele 40 procent af alle undersøgte grundvandsboringer i Aarhus Kommune indeholder rester af sprøjtegift. I Aarhus borgerne ovenpå kommunens drikkevand, og derfor bidrager forurening fra private have en hel del til det sørgelige resultat fra boringer.
Kampagnen "Sprøjtefri have – nej til sprøjtegift i haven" skal engagere aarhusianske haveejer til at beskytte drikkevandet ved at droppe sprøjtegift i have, på fliser og på terrasser, skriver Aarhus Vand i en pressemeddelelse.
"Vi gør allerede rigtig meget for at beskytte grundvandet i Aarhus Kommune. Vi indgår aftaler med ejere af landbrugsjord, og vi rejser nye skove på de sårbare områder, hvor der er grundvandsboringer. Men det er enormt vigtigt, at vi også får byområderne med, og derfor er det nødvendigt at stoppe med brug af sprøjtemidler i private haver i kommunen. Det er nu, at det lange seje træk gælder, hvis vores børn og børnebørn også skal nyde det rene drikkevand," siger Bo Vægter, geolog i Aarhus Vand og bestyrelsesmedlem i VPU, foreningen for vandværkerne i Aarhus.
Aarhus Vand og vandværkerne bruger hvert år millioner på at beskytte drikkevandet, men nu vil de have gang i en folkebevægelse.
"Med årets kampagne forsøger vi at nå massivt ud til aarhusianerne med budskabet om, at de kan være med til at gøre en indsats i beskyttelsen af vores rene drikkevand. Vi vil sprede budskabet på en række sociale medier, og vi vil være synlige i bybilledet med henblik på at skabe en adfærdsændring. For mange ved ikke, at de bor oven på deres eget drikkevand, og at blot ét gram sprøjtegift kan forurene en hel families forbrug af drikkevand i 80 år," siger Bo Vægter.
Til at udbrede budskabet har man blandt andet fået en række lokale influencere, unge mødre fra Aarhus, til at bakke op om kampagnen, og så vil der blive lanceret en masse gode haveråd, quizzer, konkurrencer og meget mere.
ddp