Business og luftfart i Østjylland

Business Djursland bakker op om en moderne og effektiv flybetjening. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Business Djursland

Artiklens øverste billede
Business Djursland bakker op om en moderne og effektiv flybetjening. Arkivfoto.

aarhus lufthavn For tiden er der ikke mange hvide flystriber på den blå himmel over Østjylland. Det er ikke gode tegn for forretning og udvikling. Den aktuelle krise har sat flytrafikken på – viser det sig – langvarigt standby.

Business Djursland er imidlertid overbevist om, at der også i fremtiden vil være et stort behov for at lade sig transportere med fly. Djursland og hele Østjylland er kendt for at være ivrige og hyppige flypassagerer.

Det er ikke så overraskende, når man ser på erhvervsstrukturen og beboersammensætningen. Vi har store internationalt agerende virksomheder, stærke forsknings- og uddannelsesinstitutioner og mange virksomheder indenfor international service bl.a. i vind- og søfartsindustrien.

Det hører også med i ligningen, at Østjylland har et omfattende og multifacetteret turisterhverv og mange nuværende og potentielle flypendlere. Der er derfor mange rigtig gode grunde til at bakke op om den udvikling Aarhus Airport for tiden gennemgår.

Aarhus Airport under forvandling

Aarhus Airport gennemgår netop nu en større opgradering med opbakning fra privat investor og kommunerne. Det er dermed den mest moderne og attraktive lufthavn i Europa, som står klar til tage imod rejsende og gæster, når det igen bliver muligt.

En lufthavn, hvor gæsten er i fokus med afsæt i både nuværende og fremtidig forventede ønsker og behov. Ser man på den grønne og bæredygtige omstilling, så må Aarhus Airport være den foretrukne og korteste forbindelse ud i verden for de østjyske rejsende.

Transporten til og fra lufthavnen har været, og er stadig kilde til debat. Det skal være let at gøre det rigtige. I dette tilfælde; at kunne benytte en på enhver vis bæredygtig metode (tid, økonomi, miljø). Eldrevne busser eller tog vil give gode muligheder for at skabe attraktive forbindelser.

Beliggende tæt på de helt store virksomheder og institutioner i Aarhus, Randers og Grenaa, og med god adgang fra Silkeborg og Herning, er der et godt grundlag for at udvikle videre på den succes, der var etableret inden krisen ramte. En motorvejsforbindelse Aarhus- Grenaa vil forbinde Aarhus med Aarhus Airport – og give Østjylland luft under vingerne.

Store ambitioner

Lufthavnens ambitioner er frem mod 2030 at tredoble antallet passagerer og i 2040 at passere 4 mio. passagerer. Det vil i nutidens tal gøre Aarhus Airport til den største lufthavn i Vestdanmark.

Ambitionerne skal bæres i mål blandt andet med et moderne hotel med konference- og mødefaciliter, og tilknytning af uddannelsesinstitutionen Grey Bird pilotakademi. Alle muligheder er til stede for en fremtidig og innovationsrettet Air-hub på Djursland. Business Djursland bakker helt og fuldt op om Aarhus Airport, og ser den som drivkraft for hele Østjyllands fortsatte udvikling.

sas

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.