Ambiente skaber mere rum på arbejdspladsen

Pandemien sendte mange medarbejdere på hjemmearbejde - den udfordring tog Skanderborg-virksomheden op og beholdt omsætning

Artiklens øverste billede
Ambientes hovedkvarter på Ørstedsvej i Skanderborg blev i 2020 kåret som Årets Kontorbyggeri. Nu gives erfaringen videre til andre virksomheder. Foto: Ambiente

NYTÆNKNING Virksomheden Ambientes hovedkontor på Ørstedsvej i Skanderborg blev i 2020 kåret som Årets Kontorbyggeri. Det skete blot en måned inde i den nedlukning af samfundet, som sendte tusinder hjem fra deres vante arbejdspladser og til hjemmearbejde ved spisebordet i privaten.

Ambiente på Ørstedsvej ligger tæt på E45 mellem Stilling og Århus Syd. Foto: Michael Wulff

Ambiente oplevede nedlukningen som et muligt indhug i deres omsætning, for virksomheden er eksperter i at indrette messer – og det var lige pludselig ikke brug for.

Men virksomheden beholdt alle medarbejder, for fokus blev i stedet rettet mod at sikre og forbedre de nu tomme arbejdspladser rundt omkring, til når det igen skulle blive muligt at møde ind.

Tingene forandres

Men tingene bliver ikke som de var engang, fortæller virksomheden i denne pressemeddelelse:

"Hjemmearbejdspladsen er kommet for at blive, men det bliver ikke set som en genvej til besparelser. I stedet bliver den plads, hjemmearbejdet frigiver, brugt til f.eks. allokere kvadratmeter til formelle og uformelle mødezoner, hvor de medarbejdere, der møder ind, kan dyrke det samarbejde og fællesskab, de ikke får via skærmen", siger stifter og kreativ direktør i Ambiente, Michael Skjødt.

Bedre udnyttelse

De øgede afstandskrav til dem, der har holdt kontoret enten helt eller delvist åbent under pandemien, har ifølge Michael Skjødt også givet rum for ny kreativitet i forhold til, hvordan kontoret udnyttes bedst muligt. I de fleste virksomheder bruges kantinen f.eks. kun i 30 minutter om dagen, mens personalet resten af dagen mangler møderum og stillezoner. Det misforhold hjælper Corona til at gøre op med.

"Den lave udnyttelsesprocent gør kantinen til de suverænt dyreste kvadratmeter i hele virksomheden. En positiv bivirkning under Corona er, at mange er begyndt at inddrage de inaktive kvadratmeter for at kunne sikre ordentlig afstand. Men samtidig sker der det, at de også få et kontor, som er rarere at være på og bedre indrettet til at favne medarbejdernes samarbejde", siger Michael Skjødt.

Hjemligt islæt

Han siger endvidere, at de løsninger, Ambiente har leveret under Covid-19, flere steder har båret præg af, at virksomhederne ønsker at give kontoret et hjemligt islæt.

"Virksomhederne vil have, at medarbejderne skal kunne mærke, at de hører til, og de skal kunne lide at være der. Det er en udvikling, der går stærkt, og jeg tror godt, at virksomhederne kan forberede sig på at når folk vender tilbage, så vil det være med nogle nye krav til arbejdspladsen", siger Michael Skjødt.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen