Løverne var ikke i humør til vitamintyggegummi

Ingen investering, men en lærerig oplevelse. Ung Iværksætter fra Skanderborg gik tomhændet ud af Løvens Hule

Artiklens øverste billede
Ideen til vitamintyggegummiet er Asbjørn Denckers (th). I dag driver han Eace Gum sammen med kammeraten Ziggi Harttun. Pressefoto

iværksætteri Der kom ikke ekstra investeringskroner i kassen, men masser af gode råd, da start-uppen Eace Gum for nylig var med i sæsonafslutningen af Løvens Hule.

Bag Eace Gum står Asbjørn Dencker fra Skanderborg, der til trods for corona-pandemien og modvillige løver stadig har store ambitioner for sit vitamintyggegummi. Siden han for syv måneder siden gik tomhændet ud af Løvens Hule, er Eace Gum både vækstet i Danmark og samtidig er kompasset sat efter at indtage verdensmarkedet. Første eksport-eventyr går til de Forenede Arabiske Emirater, og flere andre lande er i pibelinen.

Hjælp til eksport

"Vores mål med at komme ind i Løvens Hule var i høj grad at få hjælp til at eksportere til udenlandske markeder, og selvom vi ikke fik en investering med, fik vi nogle gode inputs med på vejen. Det gav os blod på tanden, og vi er nu i gang med at eksportere til flere lande i udlandet med start i de Forenede Arabiske Emirater, ligesom vi har udvidet vores salgskanaler til over 600 butikker i Danmark," fortæller Asbjørn Dencker.

God ide, men for tidligt

Løverne var ikke imponeret over omsætningen i Eace Gum, og indpakningen var de også kritiske overfor, men alle fem var faktisk enige om, at vitamintyggegummi er en god ide, og at det er smart tænkt med en vitaminvinkel i tyggegummi-markedet.

Alligevel sprang de fra en efter en.

"Det var fedt, at vi fik så god feedback på selve produktet. Flere af dem pegede på, at smagen holdt sig frisk længe, og det var vi selvfølgeligt glade for at høre. Deres største kritikpunkt var, at det var for tidligt, så vi har siden givet den gas for at bevise konceptet yderligere," siger Asbjørn Dencker, der ikke lægger skjul på, at bare det at være med i programmet var en kæmpestor oplevelse.

"Det er en ret vild situation at være derinde. Vi havde øvet os i rigtigt mange uger op til og forberedt os rigtigt godt. Man er derinde i 45 minutter, og det kan lyde som lang tid. Men tiden gik så hurtigt. Pludselig begyndte de at afslutte, mens man står der og tænker på alle de ting, man havde forberedt at fortælle," fortæller Asbjørn, og tilføjer, at flere af løverne faktisk opfordrede dem til at komme tilbage igen senere.

Husker rødderne

Om det er planen vil Asbjørn Dencker dog ikke gå dybere ind i.

"Nu må vi se, hvad tiden bringer. Vi er i hvert fald glade for, hvor langt vi er kommet. Vi har store ambitioner for vores tyggegummi start-up og vi glæder os til at endnu flere får muligheden for at prøve det."

Selvom verdensmarkedet ligger og venter forude, har Asbjørn Dencker ikke glemt sine Skanderborg-rødder. Derfor er Eace Gum i dag sponsor for både SHEA og Skanderborg Håndbolds Liga Damer.

bo

Læs også

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.