Derfor vil mange danskere ikke købe elbiler

2020 blev et rekordår for elbiler i Danmark, der oplevede en stigning i salget på mere end 150 procent. Men trods den store succes vil næsten halvdelen af danskerne ikke købe en elbil

Artiklens øverste billede
Elbilernes rækkevidde bekymrer mange danskere, der af samme grund fravælger at købe en elbil. Pressefoto

Bilkøb De seneste år er teknologien blevet væsentlig forbedret i elbiler, og det afspejlede sig i salget i 2020, hvor knap hver tiende solgte bil kørte på el. Men trods den store fremgang vil lidt under halvdelen af danskerne ikke udskifte deres benzin- eller dieselbil med en elbil. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Gjensidige Forsikring og Clever, der er en del af NRGi-koncernen.

Her svarer godt 40 procent af de adspurgte, at de ikke vil købe en elbil, fordi de ikke kan køre langt nok på en opladning, og i samme ombæring udpeger de også en forbedring af el-bilernes batterier som afgørende for at købe en i fremtiden.

Men selvom der altså stadig er en vis skepsis blandt danskerne for el-biler, så mener skadedirektør i Gjensidige Forsikring, Henrik Sagild, alligevel der er en positiv bevægelse i gang.

"Den grønne omstilling er enormt vigtig, og her spiller en udvikling af vores bilpark en stor rolle. Men omstilling kræver altid tilvænning, og det synes jeg, undersøgelsen afspejler. Vi ser dog store stigninger i salg af el-biler, så der er ingen tvivl om, vi bevæger os i den rigtige retning," siger Henrik Sagild i en pressemeddelelse. Han peger også på, at en ændring i afgifterne formentlig vil kunne sætte skub i udviklingen.

"Vi kan se, at økonomi spiller en stor rolle, når danskerne skal købe ny bil. Så derfor kan det muligvis have en positiv indvirkning på salget af el-biler, hvis man fra politisk hold ser på, om afgiftsniveauet skal justeres," siger Henrik Sagild.

Flere ladestandere

Mens undersøgelsen viser, at danskerne er bekymret for elbilernes rækkevidde, investerer Clever, der er en del af NRGi-koncernen, i flere ladepunkter landet over.

Det gør de for at styrke et danske ladenetværk, hvor der allerede i dag er kort til nærmeste ladestander, uanset hvor man befinder sig i landet.

"Vi skal tage danskernes bekymringer alvorligt og følge op med viden, så flest mulige danskere bliver trygge ved at vælge elbilen. Faktum er, at du i Danmark ikke kan komme mere end 35 km væk fra et åbent offentligt ladepunkt fra Clever. Dertil kommer andre ladeoperatørers ladepunkter," fortæller Clevers direktør Casper Kirketerp-Møller og fortsætter.

"Men vi har brug for mange flere relevante offentlige ladepunkter, og derfor investerer vi ambitiøst og langsigtet sammen med vores ejere NRGi og Andel i 10.000 nye offentlige ladepunkter til alle elbilister i alle dele af landet inden udgangen af 2025."

Også fra politisk hold er der et stort fokus på at gøre elbilerne mere attraktive og blandt andet sikre, at det bliver nemmere at få ladet sin bil, når man bevæger sig rundt på de danske veje. Den danske regering foreslog i april at afsætte 500 millioner kroner frem mod 2030 til udviklingen af godt 50 ladeparker med omkring 630 lynladepladser.

gs

Læs også

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.