"Vi arbejder i døgndrift, men vi er glade og taknemmelige"
Den første tid efter genåbningen af frisørsalonerne er gået med store smil og intet 'corona-politi'
Hornslet/Kolind Efter fire måneders nedlukning blev de lokale hårsakse grundigt slebet op til 6. april, hvor det endelig blev tid til at få bugt med de efterhånden mange corona-hjelme, som de utrimmede hårpragte er blevet døbt.
Op til genåbningen har der fra flere steder i landet lydt en anelse bekymring over, hvordan opstarten ville forløbe. Frisørerne er således nu forpligtet til at sikre sig, at kunderne har en negativ coronatest eller er vaccineret, inden de sætter sig i stolen. Bekymringen har således været, om frisørerne ville blive opfattet som 'corona-politi' over for kunderne.
Det lader imidlertid ikke til at være tilfældet i de lokale saloner.
Intet corona-politi her
Hos Frisør Gro i Kolind har den første tid inden i genåbningen udelukkende været en positiv oplevelse. Det fortæller Mette Nielsen, som ejer salonen sammen med Helle Nielsen.
"Vi skal ikke engang bede om at se testen. Kunderne står klar med test-svaret, når de kommer, så vi har slet ikke haft følelsen af at skulle lege corona-politi, som vi har hørt andre steder i landet. Vi kender vores kunder, og de er bare glade for, at vi igen er åbne," fortæller Mette Nielsen.
I gang tidligere
Glæde er der også hos ejerne over, at de igen har kunder i frisørstolen. Mette Nielsen lægger således ikke skjul på, at det har været en hård nedlukning. Også økonomisk, da erstatningen fra staten langt fra svarer det, som ejerne normalt tjener.
"Jeg synes, vi skulle have fået lov at komme i gang tidligere. Jeg kan stadig ikke se rimeligheden i, at vi skulle holde lukket så lang tid. Men nu er vi bare i gang igen for fuld tryk og har ja-hatten på. Vi arbejder godt nærmest i døgndrift, men vi er glade og taknemmelige for at være tilbage," konstaterer Mette Nielsen.
Store smil
Glæde er der også rigeligt af i frisørsalonen Hårlokken i Hornslet.
Vi har kun oplevet et par enkelte, vi rent faktisk skulle spørge, men så har de med stort smil fundet svaret frem.
Op til genåbningen var frisør Marianne Nygaard en anelse spændt på, hvordan de nye restriktioner ville blive modtaget og håndteret. Indtil videre har det dog kun været på den gode måde.
"Jeg har set, at nogle frisører andre steder havde fået nogle lidt grimme beskeder, fordi de havde bedt om at se et corona-pas fra kunder. Sådan har det på ingen måde været her. Folk er superglade for, at vi er åbnet igen og kommer glædeligt og viser deres negative test. Vi har kun oplevet et par enkelte, vi rent faktisk skulle spørge, men så har de med stort smil fundet svaret frem," fortæller Marianne Nygaard.
Hjælp til ældre kunder
I Hårlokken har frisørerne således ikke oplevet at måtte afvise kunder på grund af en manglende test. Til gengæld har frisørerne ageret konsulenter for kunder, som ikke er velbevandret ud i de tekniske forhold, det kræver at dokumentere sin negative test.
"Vi har en del ældre kunder, som har været inde og spørge os, hvordan de skal forholde sig, og hvordan de skal dokumentere det. Der er mange, der ikke lige har en smartphone, og så skal de jo selv sørge for at få printet svaret ud og tage med herind. Det håber vi så, at der er nogen, der kan hjælpe dem med," lyder det fra Marianne Nygaard.