Fords nye Kuga er et vellykket mix af offroad og stationcar med karakteristiske smarte linjer. Bulldog-præget skjuler dog ganske fredelige karakteregenskaber.

Fords nye Kuga er et vellykket mix af offroad og stationcar med karakteristiske smarte linjer. Bulldog-præget skjuler dog ganske fredelige karakteregenskaber.

Kanon Kuga

Fords nye crossover Kuga er et vellykket mix – men den kommer en smule for sent

Af
Af Gorm Albrechtsen

Jerez

Spanien

TEST Salig Henry Ford mestrede kunsten. Han kendte publikums behov, og han leverede varen. Henry byggede biler sådan som man aldrig havde bygget dem før.
De har ikke helt glemt kunsten på de kanter. Den nye Kuga, Fords første europæiske SUV, kunne nemt drukne i mængden af lette biler med borgerlige terrænegenskaber, men den scorer på design og elegante detaljer.
Knapt så meget på køreegenskaber og slet ikke på, at den kommer lidt sent i forhold til andre firhjulstrækkere. Til fordel for Kuga arbejder den kendsgerning, at de største firhjulstrækkere er ilde set i mange byer. Det taler til fordel for Kuga, der styrer mod en direkte konfrontation med VW Tiguan og klassekammeraterne fra Honda, Toyota og Mitsubishi for blot at nævne nogle få.
Udstråling har den elegante Kuga med sit bulldog-agtige ydre, det såkaldte kinetic design, hvor der ikke er en eneste ret linje i karrosseriets kombination af en stationcar, en forhjulstrækker og en lille firhjulstrækker. At prisen begynder ved 417.080 kroner på hvide plader tæller også på plussiden, og gør indtil videre Kuga til et prisstærkt kort.

Den kører godt

Hvordan kører den nye Kuga så? Jo, tak, den kører da ganske glimrende. Verdenspremieren i det sydlige Spanien viste nærmest godmodige og tillidsvækkende egenskaber. Trods et højere tyngdepunkt er den 1,6 tons tunge bil i fin balance og er nem at styre i svingene og stabil på lige vej. Ingen tvivl om, at man har skelet meget til landevejskørslen, da bilen blev komponeret på en Ford Focus platform. De fleste terrænbiler holder foran cafeerne, spøger Ford-folkene. Så er man vist advaret. Egenskaberne i terræn, hvor den firehjulstrukne version mest indbyder til oplevelser, er nu ikke noget særligt at skrive hjem om. Det rækker fint til en tur i skoven, passage af en fedtet græsmark eller sne, men nogen barsk offroader er det altså ikke. Blandt andet af den grund, at man overhovedet ingen indflydelse har på andet end speeder, bremse og gearskift. Ikke noget fancy krybegear eller en avanceret reduktionsgearkasse.

Bagdøren kan åbnes til to meters højde, og bagsædet kan foldes helt væk, så der bliver plads til det meste.

Bagdøren kan åbnes til to meters højde, og bagsædet kan foldes helt væk, så der bliver plads til det meste.

Hverken fugl eller fisk

Mens den forhjulstrukne version er billigst, men næppe den sjoveste, er der lidt mere spræl i den firhjulstrukne, hvor en elektronisk styret såkaldt Haldex-kobling selv fordeler trækkraften mellem akslerne. Når det går ud ad lige vej, er trækkraften primært til forhjulene, og kun nogle få procent på baghjulene. Når der skal bestilles noget, er der 50 procent træk for og bag. Så meget mere kan det undre, at bilerne til premierens testkørsel var forsynet med M+S dæk, der hverken er til terræn eller til landevej, hverken til sommer eller til vinter og dermed hverken fugl eller fisk. Kommer Kuga til Danmark i juni med M+S dæk, så prøv at snakke forhandleren til en byttehandel. Få et sæt ordentlige sommerdæk og et rigtig sæt vinterdæk. Sikkerheden bliver bedre med den rigtige dækmontering, men desværre har Ford i Danmark endnu ikke kunnet melde ud, hvilken dækmontering, vi skal vente. Man er heller ikke i stand til at oplyse, hvorledes et anhængertræk kan placeres i forhold til bilens bagskjold eller hvilken anhængervægt, der bliver tale om. Måske to tons, lyder svaret tøvende.

Nem og overskuelig instrumentering med overraskende høj placering af gearstangen. Oppe mellem friskluftspjældene sidder start- og stop knappen.

Nem og overskuelig instrumentering med overraskende høj placering af gearstangen. Oppe mellem friskluftspjældene sidder start- og stop knappen.

Benzin først senere

Derimod er der ikke så megen tøven om det, der ligger under motorhjelmen. Fra starten er det en enkelt motorvariant, en velkendt 2-liters TDCi diesel på 136 heste med en pæn motorgang, passende kræfter og solidt bundtræk uden at imponere alt for meget. Hertil en seks-trins gearkasse med meget lange ben. Det gør kørslen afslappet, sparer på dieselolien, og er godt for miljøet. Men kræver lidt flere præcise gearskift på de værste bakker. Sidst på året kommer Kuga med en fem-cylinder benzinmotor af Volvo-familien med 200 stærke heste og mulighed for automatgear. Det burde være den foretrukne. Men under indtryk af det danske afgiftsniveau er første valg i Danmark nok diesel og forhjulstræk og dermed priser fra godt 417.000 kroner - fordelagtigt i forhold til konkurrenterne.

Skjoldet mellem de to potente udstødningsrør er mest for at lede tankerne hen på offroad-egenskaber. I virkeligheden ligger der en gevaldig lydpotte inde bagved med kun et udstødningsrør til at føde de to imponerende afgangsrør.

Skjoldet mellem de to potente udstødningsrør er mest for at lede tankerne hen på offroad-egenskaber. I virkeligheden ligger der en gevaldig lydpotte inde bagved med kun et udstødningsrør til at føde de to imponerende afgangsrør.

Knapstyring og trykstart

Udstyrsniveauet er nemlig højt. Instrumenterne stammer fra Ford Focus, og bilen er i praksis knapstyret. Åbne og lukke, låse og starte sker uden nøgle. Knappen til motorstart og stop sidder oppe mellem to friskluftsdyser. Nøglen til at åbne låsen ude foran under Ford-emblemet, så der er adgang til et i øvrigt velordnet motorrum med plasticafdækning, skal derimod fiskes ud af vedhænget til nøgleringen. Lidt vanskeligt og noget besværligt. Hvem stjæler en motor - eller er det terrorfrygt? Interiøret er flot og materialerne velvalgt. Der er runde instrumenter med blanke kanter, og det er flot, men der er også de traditionelle instrumentbord med genspejlinger i forruden, og det er skidt. Forstolene støtter godt, kunne dog støtte bedre i siden, og der er god benplads foran bagsædet. Bagagerummets beskedne mål kompenseres noget af den praktiske udformning, og bagdøren åbner helt op i to meters højde. Herligt at man ikke hamrer hovedet mod låsetøjet, men hvordan får en bilist af siciliansk højde mon fat i bagdøren? Her er ingen knapstyring. Det hastigt voksende marked for mindre 4x4 biler har sit udspring i de seneste danske indgreb mod de tørstige og tonstunge fyre på gule plader. Det har flyttet interessen til de kompakte SUV-modeller. Ford i Danmark venter at sælge 200 Kuga'er i år med en lige fordeling mellem de to udstyrsversioner Trend og Titanium, en overvægt af varevognsudgaven, der vil koste ca. 230.000 kr. plus moms - og et forhold på 70/30 mellem forhjulstræk og firehjulstræk. redaktionpola.dk

Publiceret 18 May 2008 03:00