Nådigt sluppet I testen fra Euro NCAP rammer bilen barrieren med 64 km/t. hvilket svarer til, at bilen er bremset ned fra 100 km/t. Kabinen holder faconen, og måleudstyret i barne- og voksendukkerne viser kun mindre skader.

Nådigt sluppet I testen fra Euro NCAP rammer bilen barrieren med 64 km/t. hvilket svarer til, at bilen er bremset ned fra 100 km/t. Kabinen holder faconen, og måleudstyret i barne- og voksendukkerne viser kun mindre skader.

10 km/t kan være fatalt

Det kan gå rigtig galt, selv om farten kun stiger let fra 100 km/t til 110 km/t

Af
Af Jens Overgaard

Du kan ikke usårlig, selv om du har en sikker bil.

Det står klart, efter at sikkerhedsorganisationen, Euro NCAP, har lavet en test, som med skræmmende tydelighed viser, at forskellen mellem lettere skader og lemlæstelse, kun ligger et diskret vrik med speederfoden væk.
Testfolkene sendte to ens biler med testdukker mod en mur med henholdsvis 64 km/t og 80 km/ t, og ingen var i tvivl om resultatet:
Mens fører og passagerer i den første kunne forlade vraget rystede og nogenlunde uskadte - det yngste barn dog med nakkeskade - fik føreren i den anden bil alvorlige skader i brystet og på benene, mens børnene på bagsædet var udsat for svære kvæstelser. Den eneste, som slap nogenlunde, var passageren foran.

Den fatale hastighedsforøgelse

Hastighederne svarer til, at der blev kørt 100 km/t og 110 km/t, før nedbremsningen foran muren, der lå 50 meter forude. Og her ligger humlen begravet. Havde bilen kørt 80 km/t, ville den have nået at kunne bremse. Mens den lette forøgelse af hastigheden altså er fatal. Dette endda i en testbil - nemlig den nye Renault Laguna - som er en af de mest sikre på markedet.

Men selv moderne teknologi overvinder ikke fysikkens love - og den sunde fornuft.

Leif Nielsen, der FDM's sikkerhedsekspert, er ikke i tvivl om budskabet,
"Testen viser tydeligt, at det frem for alt gælder om at afpasse farten efter forholdene og holde sikkerhedsafstand. Men også at bruge fantasien til at forudse mulige situation forude. Passagerne i bilen, der kørte bare 10 kilometer stærkere under forsøget, slap ikke godt fra sammenstødet. Det gjorde de ved 100 km/t," siger han.

Fatalt Nu er kollissionshastigheden 80 km/t, da bilen kører 10 km/t hurtigere, altså 110 km/t. Det skader bil og passagerer voldsomt. Og bilens døre kan ikke åbnes.

Fatalt Nu er kollissionshastigheden 80 km/t, da bilen kører 10 km/t hurtigere, altså 110 km/t. Det skader bil og passagerer voldsomt. Og bilens døre kan ikke åbnes.

Dørene var svære at åbne

Ved den største hastighed, kunne dørene på bilen heller ikke åbnes uden videre. Og det kan være katastrofalt, hvis ulykken sker, fordi der så skulle professionelt redningsværktøj til.

I dag tester Euro NCAP bilerne ved 64 km/t, når organisationen uddeler stjerner.

Leif Nielsen mener dog ikke, at det vil give et mere retvisende billede at teste ved højere hastighed.

"De fleste ulykker sker ved 55-64 km/t, og bilerne er konstrueret til at være sikrest her," konstaterer han.

Samtidig træder fysikken i større grad ind ved højere hastigheder. Her er den energi, som sendes gennem bilen ved sammenstødet, nemlig så stor, at de ombordværende i alle tilfælde vil få indre blødninger. En anden ting er, at bilerne ved højere hastigheder ofte vil komme i slinger, hvorved de rammer skævt - og altså ikke direkte på en mur - og hvor farten også sænkes en vis grad, når skrideturen starter.


redaktion@pola.dk



Publiceret 01 September 2008 03:00