Peugeot Verde er den danske designer Michael Witus Schierup bud på fremtidens storbybil. Den kan ændre længde, så den er fem meter på motorvejen og tre meter, når bilen parkeres i byen.

Peugeot Verde er den danske designer Michael Witus Schierup bud på fremtidens storbybil. Den kan ændre længde, så den er fem meter på motorvejen og tre meter, når bilen parkeres i byen.

Dansk bildesign-håb langt fremme i konkurrence

Michael Witus Schierups bud på en fremtidsbil blandt 29 udvalgte, som går videre i Peugeots 5. internationale designkonkurrence

Af
Af Jens Overgaard

"Skab bilen til fremtidens globale landsby".

Sådan lød oplægget til Peugeots 5. internationale design-konkurrence. 2500 håbefulde unge bildesignere in-spe tog imod tilbuddet, og 29 af dem er nu gået videre til den afsluttende runde, der afgøres på Paris Motorshow til oktober.

En af de talentfulde er dansker. 30-årige Michael Witus Schierup har nemlig givet et ganske godt bud på en bil, som lever på til oplægget, der gik på ord som miljøbevidsthed, social harmoni, interaktiv mobilitet og økonomisk effektivitet.

Han har designet en bil, der på mange måder forener design og funktion. Hans projekt, Peugeot Verde, er tænkt som en bil, der kan justeres i længden, så den er fem meter, når den kører på motorvej, 3,7 meter i byen og tre meter ved parkering. Her er plads til tre, da fremtidens familier på grund af overbefolkning, ikke tænkes større, men hvis bagagepladsen inddrages, er der plads til fem.

"Æggeskalsformen er ikke tilfældig, den er noget af det mest sikre, fordi den form er bedre til at fordele energien ved sammenstød, forklarer designeren. Bilen har også kofangere hen ad siden, og mellem dem og bilen er tænkt udvendige airbags, som kan mindske skaderne ved sidekollision".

Michael Witus Schierup, der er uddannet koncepttegner med speciale inden for computerspil og science fiction, har været fascineret af biler, siden han var dreng, hvor hans far havde en Austin Healey.

Biler er sexy

Derfor synes han også, at det kunne være sjovt, at designe en bil.
"Det er lidt sexy. Ud over huset er bilen jo den største investering, som de fleste foretager," siger Michael, der uddyber, hvad der fænger ved bildesign.

"Det handler om linjernes harmoni, teksturerne i bilen - altså hvordan den føles at røre ved - og helheden i designet," siger han.

De 29 projekter, som går videre i konkurrencen, er offentliggjort på Peugeot hjemmeside www.peugeot.com, hvor man kan stemme på sin favorit frem til 16. september.

Michael Witus Schierup vil meget gerne arbejde professionelt som bildesigner, men han erkender, at kampen om at præge fremtiden biler, er hård.

"Jeg fortsætter med at følge mulighederne, og jeg er klar til at stille op igen i konkurrencen til næste år," siger han.


redaktion@pola.dk

Æggeskalsformen på Peugeot Verde er ikke tilfældig. Den er gør nemlig bilen mere sikker, fordi energien ved sammenstød fordeles bedre, forklarer designeren. Fremtidsbilen har kofangere hed ad siden og udvendige airbags mellem dem for karosseriet.

Æggeskalsformen på Peugeot Verde er ikke tilfældig. Den er gør nemlig bilen mere sikker, fordi energien ved sammenstød fordeles bedre, forklarer designeren. Fremtidsbilen har kofangere hed ad siden og udvendige airbags mellem dem for karosseriet.

Publiceret 01 September 2008 03:00