Volvo V50 er i forvejen en særdeles velkørende bil. Den nye Powershift gearkasse, der skifter næsten usynligt, gør køreoplevelse endnu mere komplet.

Volvo V50 er i forvejen en særdeles velkørende bil. Den nye Powershift gearkasse, der skifter næsten usynligt, gør køreoplevelse endnu mere komplet.

Dobbelt op hos Volvo

Volvos nye Powershift gearkasse med dobbeltkobling, der debuterer i V50, gør kørslen til en helt ubesværet fornøjelse

Af
Af Jens Overgaard

To for samme pris, megapakninger og biograf-cola-krus på en liter. Tilskyndelsen til større indkøb har nogle steder taget overhånd. Men ikke overalt. For eksempel er der rigtig god mening i en gearkasse med to koblinger. Det har de længe vist hos VW, som for nogle år siden søsatte koncernens DSG-gear, og nu følger Volvo trop med Fords modsvar: Powershift. Det lover på papiret en glidende kørsel og ikke mindst et brændstofforbrug, der er høvlet otte procent af.

Det skal selvfølgelig undersøges, så vi lod en Volvo V50 med to liters og 136 hestes dieselmotor strække ud i den blæsende vintertrafik. Men først lidt teknik.


Powershift fungerer ved, at to manuelle gearkasser ligger parallelt i forlængelse af hinanden. De to koblinger arbejder uafhængigt af hinanden, så den ene kobler til på de ulige gear, når den anden kobler fra på de lige - og vice versa. Det betyder, at gearskift sker på brøkdele af et sekund, og at det manuelle gears hurtighed kombineres med automatgearets komfort.

Diskrete skift

Det er noget, der virker, da vi accelerer ud ad motorvejen. Hele vejen op skifter gearkassen silkeblødt. Kun omdrejningstællerens diskrete fald - uden tab i trækkraft - afslører, at vi går et gear op. Nu er maskinen under hjelmen, nemlig den Ford- og PSA-udviklede-motor, også et godt valg til gearkassen. Den er nemlig ganske veloplagt og er med et moment på 320 Nm en ganske passende legekammerat til det seks trins automatgear, som dog ikke stopper her.

I vores V50'er går tingene op i en højere enhed, og i byen snor vi os gennem trafikken med samme selvfølgelighed som en limousine-chauffør. Det her kunne blive stærkt vanedannende. Og der er ikke noget at sige til, at stort set alle bilmærker er på vej med tilsvarende typer gearkasser. I forvejen er V50'eren en velkørende bil, tag dertil en perfekt indrettet førerplads med nogle af de bedste standardsæder, du kan få - inklusiv antipiskesmælds-nakkestøtter.


Så er det svært at finde en mere helstøbt firmabil. Og dog. Med sin akselafstand på 2,64 meter og bagagerum på 417 liter er V50 blandt klassens mindste. Og det er noget, som betyder meget netop i denne klasse. Især, når priserne med start fra små 412.000 kroner for den 2,0 liters diesel ligger på niveau med resten. Hertil skal lægges Powershift-gearkassen til 33.000 kroner.


Det er dog en udgift, som er givet godt ud. Den lækre kørekomfort og brændstofbesparelsen gør nemlig det hele værd. På papiret går vores V50 16,7 km/l ved blandet kørsel, vi opnåede 14,5 km/l, men ved hovedsagelig motorvejs- og bykørsel vel at mærke, så fra den vinkel er økonomien godkendt.

Elegant funktion Førerpladsen er forbilledlig i Volvo V50, også hvad angår sikkerhed. Men bilen er altså lige klejn nok, når vi snakker firma-klassen.

Elegant funktion Førerpladsen er forbilledlig i Volvo V50, også hvad angår sikkerhed. Men bilen er altså lige klejn nok, når vi snakker firma-klassen.

Kameraer mod blinde vinkler

Til gengæld kan man ombord i V50'eren, der fik et facelift sidste år, glæde sig over det stilfulde interiør med svævende midterkonsol og en sikkerhed ombord, der er helt i top. Det gælder også kampagne-modellen We, hvor Volvos Blis-system med kameraer i spejlene, der advarer mod biler i blinde vinkler, er standard - foruden blandt andet klimaanlæg, cruisecontrol, indfældbare spejle og ratfjernbetjening.

Her er især Blis-systemet noget, som trækker op i en tid, hvor der i stigende grad er fokus på sikkerhed. Uanset hvad, står én ting helt klart: Powershift øger køreglæden. Det er i hvert fald helt sikkert.


redaktion@lokalavisen.dk

Liden V50 er nok elegant. Men bagagerummet på kun 417 liter er ikke voldsomt.

Liden V50 er nok elegant. Men bagagerummet på kun 417 liter er ikke voldsomt.

null

Publiceret 08 January 2009 03:00