Showhallerne, Cobo, i den næsten fallerede bilby, Detroit, er i sig selv en trist omgang. Det bliver ikke bedre af, at bilindustrien er i krise og ved at gå i kollektiv panik.

Showhallerne, Cobo, i den næsten fallerede bilby, Detroit, er i sig selv en trist omgang. Det bliver ikke bedre af, at bilindustrien er i krise og ved at gå i kollektiv panik.

Detroit er næsten gået i kloster

Fornuften råder på biludstillingen i Detroit, hvor fabrikkerne sparer på showeffekterne, mens de koncentrerer sig om økonomiske modeller

Af
Af Christian Schacht

Detroit

Bilshow Qvo vadis - frit oversat til hvilken vej skal vi? Et godt spørgsmål, der blev stillet hundredvis af gange, da årets store biludstilling i Detroit åbnede i søndags. Lige som alle os andre har amerikanerne det mildest talt svært for tiden. Finanskrisen gør sit til, at forbrugerne beholder dollarsedlerne dybt nede i lommerne på deres cowboybukser.

Det mærker de ikke mindst i bilindustrien, hvor banker og finansieringsselskabernes ulyst til at låne ud ikke ligefrem øger amerikanernes lyst og mulighed for at købe ny vogn. For slet ikke at tale om bilfabrikanterne. Chrysler og GM fik et milliard-stort statslån i sidste øjeblik, så de undgik en konkurs, mens Ford indtil videre kan klare sig selv.

Besparelser

Men selv om 'The show must go on', er biludstillingen i Detroit alligevel ikke sig selv: Rocken ruller ikke som den plejer, kaffe og hotdogs til journalisterne er sparet væk, det samme er parketgulvet i messecentret, Cobo, og ikke mindst de fantasifulde shows, der plejer at danne rammen om årets første og største bilshow i USA. Dels af nød - dels af hensyn til politikerne i Washington, som holder skarpt øje med, hvad skatteydernes penge bruges til.

Det er også slut med lysshows og en strøm af heftige trucks, mens nogle bilproducenter ligefrem har valgt at holde sig væk. Det gælder Nissan, Mitsubishi, Porsche og Ferrari. En ting er dog ved det gamle. Bilbosser med trådløse mikrofoner, der holder omfattende salgstaler om de bedste biler nogensinde og en ny fremtid med biler, der kører på el. Flere af de øverste chefer er gået med til at arbejde for en dollar om året for at få lånet igennem fra staten.

Støtte Michigans guvernør, Jennifer Granholm, var med til at støtte op under GMs store pressemøde og sammen med flere hundrede GM-medarbejdere sørgede hun for, at stemningen blev løftet en smule.

Støtte Michigans guvernør, Jennifer Granholm, var med til at støtte op under GMs store pressemøde og sammen med flere hundrede GM-medarbejdere sørgede hun for, at stemningen blev løftet en smule.

Tilgivelse tager tid

Men selv om der næppe er tvivl om, at de amerikanske biler aldrig har været bedre, så tilgiver forbrugerne ikke så let. Det tager tid, før bilkøberne accepterer Detroits påstand om, at deres biler i dag er lige så gode og billigere end konkurrenterne fra Japan og Korea.

For at bløde stemningen lidt op gik Michigans guvernør, Jennifer Granholm, i spidsen for en stor gruppe GM-medarbejdere, der var udset til at skabe en mere positiv atmosfære under det enorme pressemøde. De klappede og kippede med store skilte under topchefen, Rick Wagoners tale.


Det varmede lidt i den ellers grå og lidt kedelige hal. redaktionpola.dk Udstillingen North American International Auto Show foregår 11.-25. januar i Cobo Center, Detroit Michigan. Mere på www.nais.com.
redaktion@pola.dk

Tale GM-bossen, Rick Wagoner, siger at han er sikker på, at firmaet er på vej i den rigtige retning, men ikke 100 procent sikker på, at GM overlever.

Tale GM-bossen, Rick Wagoner, siger at han er sikker på, at firmaet er på vej i den rigtige retning, men ikke 100 procent sikker på, at GM overlever.

Tilslutning Flere hundrede GM-ansatte var mødt op for at skabe en mere munter stemning under gigantens pressemøde.

Tilslutning Flere hundrede GM-ansatte var mødt op for at skabe en mere munter stemning under gigantens pressemøde.

null

Publiceret 15 January 2009 03:00