Alfa Romeo

Alfa Romeo

2009-nyheder til lyst og last

Bilåret 2009 bliver præget af finanskrise, men også af modeller for enhver smag, som ikke mindst vil køre længere på literen

Af
Af Christian Schacht

Krisen bliver sikkert kras. Men derfor behøver det ikke blive surt at være bilinteresseret eller på udkig efter ny vogn. Bilåret 2009 bejler nemlig i dén grad til både familier, funktionærer og firmabilister, at et kig i krystalkuglen næsten får dig til at glemme alt om faldende boligpriser, værdipapirer på nedtur og udsigten til det laveste bilsalg i mange år.

Helt sikkert er det, at vi går ind i en periode, hvor der skal arbejdes for at skabe værdi, til gengæld er der nyheder fra helt små modeller til 100.000 kroner, en stribe nye elbiler, superøkonomiske firmabiler og mere politisk korrekte firhjulstrækkere. Og glem politisk korrekt ammestuesnak om, at udseendet ikke er alt, og ægte skønhed kommer indefra. Selvfølgelig kan man skue hunden på hårene. Alverdens bildesignere har spidset blyanten for, at bilkøberne skal bruge deres surt tjente penge på lige netop deres kreation. Og så er der lige teknikken:


Blandt en regn af finurligheder spår vi, at det bliver helt almindeligt med biler, hvor motoren selv går ud, når du holder for rødt og starter automatisk, når du træder koblingen ned igen. Elektronikken hedder Start/Stop og sparer mellem fem og syv procent på brændstofregningen. Avisen kigger i krystalkuglen og tegner et portræt af årgang 2009 - fra A til W. Om årgangen bliver god er for tidligt at spå om, men den bliver i hvert fald grønnere end nogensinde før.

Alfa Romeo

Salget går ikke ligefrem strygende for Alfa herhjemme, men måske kan en ny 149, der sandsynligvis dukker op omkring juletid, ændre på det. Den skulle ligne Mito - men større og med fem døre. Mito-programmet udvides også med en mindre dieselmotor, der kaster 90 heste af sig og en lille turbobenzin med omkring 120 heste.

Audi

Afsætningen af nye Audi buldrer tilsyneladende derudad på trods af krisesnak, og nyhedsstrømmen er da også så imponerende i år, at Audi næppe går et skidt år i møde. Audis nytårsforsætter handler blandt andet om en A5 cabriolet, der afløser den åbne A4, og på samme tid kommer S4, mens der måneden efter for første gang kommer en Audi A4 Allroad med skovmandsskjorte-look og firhjulstræk. Til sommer er man aktuel med en ultraøkonomisk, A4, der kører 25 km/l, mens vi skal frem til efteråret for at se den helt nye A8-direktionsvogn.

BMW

Præcis når de fleste håber, at vinteren er slut, er BMW klar med roadsteren Z4 i helt ny aftapning. Derefter er der nogle måneders stilstand, inden bladene falder af træerne, og tyskerne er klar med en meget kompakt firhjulstrækker, X1, og hybridmodeller af både X5, X6 og 7-serien. I kulissen spøger en helt ny crossover, der baseres på den nye 5-serie, som først kommer i 2010.

Chevrolet

Tag det roligt, lød parolen for Chevrolets udviklingsafdeling. Og det gjorde de så: Der har været længe mellem de rigtige nyheder hos koreanske Chevrolet, som tidligere hed Daewoo. Men det ændres der på i år, da man lancerer Cruze, som teknisk har omfattende slægtskab med en ny Opel Astra. Desværre kommer Cruze i første omgang kun som sedan, der traditionelt ikke er nogen eftertragtet kropsform i den klasse.

Citroën

Citro'ntusiaster kan glæde sig foråret, hvor den står i familiens tegn med C3 Picasso, som kan betragtes som en høj og mere praktisk udgave af C3. Teknikken er ny, og den almindelige C3 ser vi formentlig i slutningen af året. Og hvad der er nok så væsentligt: C1 får, i lighed med sine søstre, et facelift allerede i indeværende måned. Og så kommer der en syvpersoners Berlingo i løbet af februar.

Dacia

De skulle have været her i år, men nu forlyder det, at Dacia kommer til Danmark i maj. Man vil satse på den femdørs Sandero og Logan MVC, der fås med syv sæder.

Fiat

Det virker som om, Fiat har fået sin anden ungdom og de lancerer et hav af nyheder. Blandt andet en cabrioletversion af sællerten, 500. Den skulle være klar til maj, mens vi lidt senere har mulighed for at lære en ny Doblo bedre at kende. Allerede til februar kommer der en personbilsudgave af gulpladebilen, Fiorino, kaldet Qobo.

Ford

Ford i USA bløder, mens den europæiske afdeling kører forrygende. Allerede til februar kommer den nye Ka, og i denne måned møder vi den ultraøkonomiske Fiesta Econetic. Til april ser vi den 300 hestes Focus RS, mens Mondeo, S-Max og Galaxy fås med 200 hestes benzinmotor og dieselmotor med 150 heste sidst på året.

Honda

Hos Honda vil interessen især dreje sig om hybridbilen, Insight, der bliver lanceret til april. Prisen vil, ifølge importøren, være væsentligt under 300.000 kroner, og det kan gøre den særdeles populær med mindre brændstofpriserne falder yderligere og minimerer interessen for at køre langt på literen.

Hyundai

Koreanerne har været hægtet lidt af Kia, men håber på, at den nye Getz, der hedder i20, vil øge salget. Et facelift af Matrix og en ny 1,2 motor til i10 er også blandt nyhederne.

Kia

Kia tordner fortsat derudad, og året starter med topmoderne og brændstofbesparende teknologi i Ceed, der i specialmodellen, ISG, får stop-start teknologi, hvor motoren går ud, når bilen holder stille. Lige inden sommer ser bilverdenen noget helt nyt, i hvert fald i Danmark, når den kasseformede Soul, lander hos forhandlerne. I slutningen af året kommer der formentlig en lille MPV, der kan ses som en konkurrent til Opel Meriva. Og den suppleres af et facelift på Ceed.

Mazda

Japanerne barsler med en helt ny Mazda3, der skulle være klar til foråret, på samme tid som Mazda2 med dieselmotor på 1,6 liter.

Mercedes-Benz

Taxafolket kan næppe vente meget længere, og vi skal da også kun frem til marts, før tyskerne viser den nye E-klasse frem herhjemme. Den populære stationcar anduver til efteråret. En CLK cabriolet er klar lige i rette tid, når det gode vejr forhåbentlig viser sig, og feinschmeckere kan glæde sig til sommer, når S-klassen kommer med en facelift og i en hybridversion.

Mini

Langt om længe kommer den nye Mini nu også som cabriolet. Det er fortsat med klassisk charmeklud i stof, og den skulle være til salg fra marts. Fabrikanten er også klar med en Mini med elmotor, men den kommer ikke til Danmark i år og vil kun køre som forsøg til udvalgte kunder i blandt andet USA.

Mitsubishi

Om den er blevet kønnere, er et åbent spørgsmål, men den kraftigt faceliftede Mitsubishi Colt er til salg allerede her i januar, hvor den byder sig til med blandt andet et lavere støjniveau. Til marts arriverer der en særlig økonomisk version kaldet Clear Tec og så indløber der en 1,8 dieselmotor til Lancer, som japanerne selv har udviklet.

Nissan

Nissan gør mest i små biler i år, da man begynder året med et facelift af den kompakte familiebil, Note. Inden sommer ser vi den ultrakompakte, Pixo, der er udviklet sideløbende med Suzuki Alto, men vi skal frem til efteråret for at møde kassebilen, Cube.

Opel

Hvis Opel ellers kan løse deres pengeproblemer som følge af ejeren, GMs, store problemer, bliver det et storslået år. Til maj ankommer Insignia som stationcar, men vi skal et par måneder længere frem til Insignia Ecoflex, der kører særligt langt på literen. I slutningen af året ser vi nok præsentation af både en helt ny Astra og Meriva, som begge dog først er klar i handlen næste år.

Peugeot

Året står i modelvarianternes tegn hos Peugeot. Minibilen, 107, får et facelift allerede her i januar, mens bøgen først skal springe ud, når den nye 308 cabriolet er færdig. Det sker mere eller mindre på samme tid som lanceringen af 3008, der skal ses som en konkurrent til Citroën Picasso & Co.

Renault

2008 begyndte med en helt ny importør i Danmark, som har haft sit hyr med at få salget i gang. Men det kan måske komme i år, hvor den nye Megane siger bonjour til danske familier. Det sker i første omgang som 5-dørs praktiker og sportslig 3-dørs, men til september kommer Megane stationcar og helt nye udgaver af Scenic.

Saab

Er Saab til salg eller ikke? Spørgsmålet har spøgt længe i pressen, og den officielle udmelding er, at man i øjeblikket undersøger alle muligheder. Indtil videre ser produktlanceringerne dog ud til at fortsætte, hvis man altså kan finde kontanter til at finansiere lanceringen den helt nye 9-5, der er klar til efteråret, men først i Danmark i begyndelsen af næste år.

Seat

Seat kan ikke rigtig finde fodfæste - heller ikke herhjemme, hvor man mangler salgbare vare efter varebilsalget styrtdykkede. Til april kommer den sære, Exeo, der er en gammel Audi A4 tilsat en knivspids Seat-DNA. Prisen skulle dog blive yderst fornuftig, så måske kan den blive et alternativ i firmaklassen. Især, når den kommer som stationcar til efteråret. Ellers er nyhederne en tredørs Ibiza, der er klar allerede nu, en superøkonomisk Ibiza til marts, og forbedrede udgaver af Leon, Altea og Altea XL.

Skoda

Octavia sælger fortsat som skummende fadøl på en varm sommerdag i Prag, og det fortsætter sikkert også i år, når den til april får et facelift med en front a la Superb. Og apropos den tjekkiske firmabil: Så kommer der en Superb stationcar til efteråret. Når året lakker mod enden, er Skoda færdige med at skrue på Yeti, der nok er opkaldt efter den afskyelige snemand, men bliver en kompakt sag i stil med Kia Soul.

Suzuki

Suzuki har ikke haft det nemt de sidste par år, efter at man blev hårdt ramt af den store nedgang i gulpladesalget og danskernes generelle mistro mod firhjulstækkere. Til gengæld får importøren hjælp i år af en ny Alto, der ellers har været væk fra markedet i tre år. Bilen er helt ny og lanceres til maj.

Toyota

Stilheden har været øredøvende hos Toyota, men nu tager verdens største bilfabrik til genmælde med en armada-stor nyhedsskare: Allerede nu lancerer man Avensis, mens Aygo og Yaris får et facelift. Så går der et par måneder, før danskerne nok skal spærre øjnene op for den nye IQ, der kun er tre meter lang, men rummer tre voksne. Til maj kommer den lidne Urban Cruiser, der ellers ser barsk nok ud, men er baseret på Yaris-teknik. Og til sommer er japanerne færdige med tredje generation af verdens mest solgte hybridbil, Prius. Lige i slipstrømmen på miljøbilen suser den nye Verso ind i manegen, hvor den skal konkurrere med blandt andet den ligeså nye, Renault Scenic.

Volvo

Det er skidt at være svensk bilfabrik for tiden, da man næppe ikke aner, om man er købt eller solgt. Men Volvos designere og ingeniører arbejder ufortrødent videre på at færdiggøre S60, som dog først er klar i begyndelsen af 2010. Nyhederne i år begrænser sig til de tre sparegrise, C30, S40 og V50, der med betegnelsen, Drive, kører længere på literen. Modellerne er klar om et par måneder. Og så skulle der komme et facelift af S80 og en XC60 kun med forhjulstræk.

VW

Længe har VW måttet se til fra sidelinjen, mens konkurrenterne er løbet med alle kunderne til de små biler. Det håber tyskerne sikkert vil ændre sig, når de viser den helt nye Polo til foråret, som kommer til Danmark sidst på året. Ellers står året især i Golfens tegn: En GTI til foråret, en faceliftet Golf Plus på samme tid og til efteråret en stationcar med front a la den nye Golf. Og så er der jo en ny Passat Bluemotion, der kører mærkbart længere på literen og Tiguan, der snart vil kunne fås med forhjulstræk. redaktionlokalavisen.dk

Publiceret 20 January 2009 03:00