Racerbil. Mazda3 MPS kører som en sportsvogn – med knivskarp styring, en heftig motor med 260 hk og en kompromisløs undervogn.

Racerbil. Mazda3 MPS kører som en sportsvogn – med knivskarp styring, en heftig motor med 260 hk og en kompromisløs undervogn.

Den maniske Mazda

Man skal være nærmest afhængig af brædthård affjedring, skarp styring og maniske motorer for at falde for en Mazda3 MPS

Af
Af Christian Schacht

Siger du Mazda3 MPS til din nabo, vil han sikkert tænke på fornuftige familie- og firmamodeller, der ikke giver anledning til brok. Bevares, de seneste år er Mazdas vogne da blevet velfriserede og velkørende fartøjer, men fornuften sejrer altid. Bare ikke i den nye MPS, der har motorkraft som et landshold af sumobrydere. Pumpeværket er på 2,3 liter, og en voldsom turbolader gør, at den langer 260 heste i hovedet på personen, der har speederen inden for rækkevidde. Kørestilen er også brutal. Fjedrene er så stålsatte, at de ikke formår at udligne mange ujævnheder. Tværtimod, bliver næsten alle ujævnheder transmitteret direkte op i fører- og passagerernes rygsøjler, så en kommunal vej kan virke som en bjergrute i Nepal. Mazdaen minder da også mest af alt om en rallybil. I modsætning til den kedelige forgænger fra 2006, der nærmest lignede en ordinær 3'er, har japanerne nu oppet sig med en ordentlig potensbule i kølerhjelmen og godt med spoilere og skørter strøget rundt med lind hånd.

Kører som en gokart

Men MPS'eren kan mere end at se godt ud. De brede dæk klistrer den til asfalten i de skarpeste sving, og den kører som en gokart - eller måske snarere som et skateboard. Det gælder i hvert fald på de knastørre landeveje rundt om Hamborg, hvor vi har sat den nye fartdjævel i stævne. Om den formår at overføre kræfterne på en regnvåd vej, må en dansk test afsløre. Det var nemlig forgængerens svage side. Omvendt er udstyret usædvanligt rigeligt i den nye model, der kommer til Danmark i løbet af november. Her er der både originalt navigationssystem, xenonlygter og stereoanlæg fra Bose, ikke ringe til prisen på 419.680 kroner, omsat til et sprog entusiasterne kan forstå, svarer det til 1614 kroner per hestekraft – og det er billigere end konkurrenter som Ford Focus ST, Seat Leon Cupra og VW Golf GTI.

Farvel. Der er ikke mange, der kan følge den maniske Mazda til dørs. Den spurter til 100 km/t på kun 6,1 sekunder.

Farvel. Der er ikke mange, der kan følge den maniske Mazda til dørs. Den spurter til 100 km/t på kun 6,1 sekunder.

Stenhård

Den nye MPS'er dog af sted over ujævnhederne og kræver konstant opmærksomhed og små, præcise bevægelser af sin fører. Det gælder ikke mindst under kraftige accelerationer, hvor du skal holde godt fat i rattet, hvis vognen ikke skal løbe af med dig: En tap med en tåspids på speederen, og den farer fremad som en adræt samurai. Et vip med en anden tå på bremsen, og den stopper ligeså brat. Et vrid med tommelfingeren på rattet, får sportsvognen til at kaste sig til siden - styringen er let og direkte Letkørt er den dog ikke. Koblingen bider som en klapperslange – præcist som på forgængeren – og trækkraften er så massiv, at passagernes hoveder bliver kastet koket fremover. Gearkassen gør det ikke bedre. Selv med den største umage lykkedes det kun at lave gearskift, der vil give den grønneste køreskoleelev røde ører

Voldsom motor

Men for køreglade bilister, leverer den i høj grad varen. Turboen leverer kræfterne fra 2000 omdrejninger, hvor konkurrenterne knap nok har forladt tomgangs-stadiet. I femte og sjette gear er der stadig overskud til hurtige overhalinger på de tyske autobahns. Og det er faktisk ganske behageligt med begrænset støj og fornuftig komfort, hvis asfalten altså er nogenlunde glat. Har du travlt, kan du nå 100 km/t på 6,1 sekunder, og den accelererer op gennem gearene med et langt sug, som når ungerne tømmer en cola med sugerør. Behøver vi nævne, at tophastigheden er 250 km/t? Under alle omstændigheder er der ingen vej uden om benzintanken, da EU-snittet siger lige godt 10 km/l. Det vil potentielle købere sikkert blot trække på skuldrene af. De vil elske at sætte naboen til vægs med et regulært fartbæst, der sikkert også er ligeså holdbar som en ordinær Mazda3.

Publiceret 07 October 2009 03:00