Tommy Kenter fejrer 60 års-dag med Rudy, Alf og Osvald

Rudy Kleutzner alias Alf Vælling alias skuespiller og entertainer Tommy Kenter fylder 60 år den 15. april og benytter lejligheden til at genopsætte succesforestillingen 'Kentex Royal' på Helsingør Musikteater

Af
Kim Belmark

Kim Belmark

Brushovedet Rudy Kleutzner alias pjokket Alf Vælling alias skuespiller og entertainer Tommy Kenter fylder 60 år den 15. april og benytter lejligheden til at genopsætte succesforestillingen 'Kentex Royal' på Helsingør Musikteater. Det er det teater, der i sin tid lagde scene og publikum til Osvald Helmuth, et af Tommy Kenters helt store idoler. Kentex-showet byder på både tidløse Osvald Helmuth-viser og Kleutzner/Vælling-sketches.

"Jeg fejrer fødselsdagen ved at genopsætte Kentex Royal. En tredjedel af forestillingen byder på Osvald Helmuth-sange, mange af dem er ukendte revyviser. Helsingør Musikteater var jo Oswald Helmuths teater. Hans ånd er i garderoben og på scenen, og Osvald Helmuth har altid været en inspirationskilde for mig. Jeg vil ikke efterligne ham, men delagtiggøre andre i hans mere tidløse viser," siger Tommy Kenter.

Kentex Royal spiller i Helsingør Musikteater fra den 22. april til den 15. maj 2010.

60 års fødselaren er også tæt på at kunne fejre sit 50 års jubilæum som skuespiller, for allerede som 10-årig fik han scenedebut i 'Den forelskede kamphane' på Det Ny Teater, og som 11-årig havde han en barnerolle i filmen 'Cirkus Buster'. Men det bliver først næste år, at dette jubilæum skal fejres, og Tommy Kenter vil endnu ikke afsløre hvordan. Men han har noget i baghånden, for fejret bliver det. Først gælder det dog genopsætningen af Kentex Royal.

Når Tommy Kenter også underholder med de to modsætninger Rudy Kleutzner og Alf Vælling, tegner han samtidig et portræt mandlige arketyper, som findes i de fleste mænd, Kenter selv inklusive. For der er også alvor bag humoren.

"Hvor Rudy Kleutzner kun kender én vej, nemlig fremad, så kryber Alf Vælling nærmest langs panelerne. De viser to sider af det mandlige væsen, som supplerer hinanden, og de fleste mænd - også jeg - har de to sider i sig, blandet godt sammen," siger han.

Tommy Kenter kan en masse numre, men det mest omtalte er vel nok 'lagkagenummeret', som han opførte live og spontant ved en uddeling af Bodil-priser.

"Nå, det. Det var ganske rigtigt til en Bodilfest. Jeg deltog, fordi jeg havde fået en Bodil for bedste birolle. Stemningen var kedelig og stiv. Jens Jørgen Thorsen var død, og Jytte Abildstrøm var der ikke," fortæller Tommy Kenter.

"Jeg stod sammen med Poul Nesgaard, og jeg tænkte, at så måtte en af os jo tage over og lave lidt sjov og ballade. Til festen var der lavet en kage i fuld kvindestørrelse, og jeg sagde til Poul Nesgaard, at det var nu, man skulle hoppe op på kagen for at sætte lidt liv i kludene. 'Det tør du ikke', sagde han. Hvad tør jeg ikke! Det skal man ikke sige til mig, og så hoppede jeg op på den. Folk tror, at jeg gjorde det, fordi jeg var fuld. Det var jeg overhovedet ikke. Jeg drak mig først fuld bagefter."

"Konditoren, der havde lavet kagen, stod og græd. 'Nej, nej, nej', råbte han fortvivlet. Så trøstede jeg ham og sagde: Tag det nu helt roligt. Du får aldrig så meget pressedækning på en kage som den, du får nu."

Som ung skuespiller havde Tommy Kenter tre store mål: At spille figuren Lenny i 'Mus og Mænd', at blive stjerne i Cirkusrevyen og at medvirke i forestillingen 'Den grønne elevator'. Den sidste del af målsætningen mangler han stadig:

"Ja, jeg må sgu forsøge at prakke en eller anden teaterdirektør den forestilling på," griner 60 års fødselaren, som dog først og fremmest glæder sig til at indtage Helsingør Musikteater med to-mands-showet Kentex Royal, hvor Espen Just medvirker på klaver.

Tommy Kenter har altid levet i storbyen, men det seneste år har han boet i en stråtækt idyl nord for København.

"Efter 60 år på stenbroen har jeg ikke mere noget til gode i byen. Jeg kender byen ud og ind, og jeg har oplevet alt det, der kan opleves i byen. Derfor besluttede jeg mig for fuglefløjt og græs under fødderne, mens jeg stadig kan nyde det," siger han.

Selve 60-års fødelsdagen bliver holdt under private former i netop den nordsjællandske idyl.

"Der kan sidde otte omkring bordet, og det er netop så mange, vi bliver."

Kort om Kenter

Tommy Kenter er uddannet på Statens Teaterskole 1970-1973. Kom allerede som 11-årig til filmen, da han i en barnerolle medvirkede i filmen "Cirkus Buster". Som 10-årig fik han også sin scenedebut i "Den forelskede kamphane" på Det Ny Teater. Han forlod gymnasiet og tog forskellige småjobs inden uddannelsen på Statens Teaterskole. Han havde en mindre rolle i filmen "Der var engang en krig". I starten af 70'erne spillede han med resterne af pigtrådsgruppen Step By Step i cirkus hos Peter Belli. Han brød for alvor igennem i Cirkusrevyen 1979, hvor han bl.a. sang visen "Bare jeg ikke var så træt" og kom i kløerne på to håndfaste kvindelige betjente spillet af Grethe Sønck og Lone Kellermann. Han blev senere på sommeren kåret til "Årets Revyfund". Tommy Kenter har siden medvirket i utallige revyer, farcer, cabaret-forestillinger og klassiske dramatiske forestillinger. Siden 1980 har han fremført en række musikalske onemanshow - ofte i et samarbejde med Niels Jørgen Steen. Senere blev han i 1980erne kendt som fru Christoff i TV-satiren Dansk Naturgas i samspil med Per Pallesen. Desuden har han haft stor succes med figuren som Rudy Kleutzner. Tommy Kenter forsøgte sig også i Melodi Grand Prix, hvor han i 1985 sammen med Lisa Dandanell og Hanne Boel, fremførte sin egen "Piano". Han har skrevet tekster og musik til flere forestillinger og lagt stemme til adskillige tegnefilm. Tommy Kenter har indspillet grammofonpladerne "Nattens sidste cigaret" og "Tommy Kenter uden hat og briller". Tommy Kenter fik Teaterpokalen i 1994. Han fik i 1991 en Bodil og Robert for bedste hovedrolle i "Lad isbjørnene danse" og en Bodil for sin rolle i "Fukssvansen".

Publiceret 01 April 2010 01:50