Sporarbejderne tyvstartede allerede i påsken på det store sporarbejde, som vil lukke for al togtrafik til og fra Lyngby fra den 5. juni. Foto: Banedanmark

Sporarbejderne tyvstartede allerede i påsken på det store sporarbejde, som vil lukke for al togtrafik til og fra Lyngby fra den 5. juni. Foto: Banedanmark

Banedanmark forudser støjfyldt sporarbejde

Sommerens store sporarbejde vil larme og virke generende på nogle naboer. Men Banedanmark lover, at når sommerens arbejde er overstået går der lang tid, før der igen skal arbejdes i døgndrift på banen

Af
Af Theis Otzen

Sporarbejdet på Nordbanen, som blandt andet kommer til at betyde en midlertidig lukning af Lyngby Station, er det største arbejde i Banedanmarks historie. Den omfattende renoverig sker som led i Folketingets trafikaftale, og ifølge projektleder Jette Aagaard vil sporarbejdet være til gene for passagager og naboer, men det er ganske enkelt nødvendigt.
"Logistikmæssigt er det her den største opgave, vi har haft. Det er en nødvendighed at lave. Når vi laver det her, så behøver vi til gengæld ikke tænke på nye spor før om mange år," vurderer Jette Aagaard. Hun skal som Banedanmarks projektleder forsøge at holde snor i de entreprenører, som har fået opgaven med at lave nye spor på strækningen fra Hillerød til Svanemøllen. I alt vil 330 medarbejdere arbejde i døgndrift fra den 5. juni og frem til den 9. august. Og arbejdet kan ikke undgå at støje. Derfor vil Banedanmark gøre meget ud af at informere naboernem de støjgener, de kan forvente af arbejdet.
"Der er tradition for, at vi holder naboerne underrettet. Der vil formentlig være folk, som ringer og klager, og derfor har vi på vores hjemmeside et telefonnummer på den vagthavende byggeleder, som man vil kunne få fat i døgnet rundt, hvis man oplever problemer i forbindelse med arbejdet," siger Jette Aagaard, der dog ikke frygter at blive kimet ned af irriterede naboer.

Bonus til de hurtige

Den 9. august vil det igen være muligt at køre i tog til og fra Lyngby Station. Hvis alt vel at mærke går efter planen.
"Vi er fortrøstningsfulde. Men ting kan altid gå galt. I det her tilfælde der er det en gammel bane, og der kan ligge mange ting i undergrunden, som kan være med til at forsinke arbejdet," siger Jette Aagaard, der desuden forklarer, at Banedanmark har lavet en bonusordning, så entreprenørerne bliver belønnet hvis de overholder tidsplanen.
Mens vejret ofte sænker udendørs arbejde, så er det dog ikke et fænomen, som Banedanmark frygter vil spille den store rolle i sommerens sporarbejde.
"Entreprenørerne vil nok kigge på DMI, for der er muligvis nogle ting, der skal gøres anderledes, hvis det regner meget, men det er ikke nogen plausibel undskyldning for ikke at blive færdige til tiden," siger Jette Aagaard, der sammen med resten af byggeledelsen har lavet forskellige risikovurderinger af, hvad der eventuelt kan gå galt i forbindelse med arbejdet.

Publiceret 29 April 2010 14:00