Om bus 158 kører i 2012 er usikkert. liniens skæbne bliver afgjort i løbet af de kommende uger. (Arkivfoto)

Om bus 158 kører i 2012 er usikkert. liniens skæbne bliver afgjort i løbet af de kommende uger. (Arkivfoto)

Borgere kæmper videre for lukningstruet bus

Borgerne i Ganløse-området kæmper for at beholde bus 158, der er truet af lukning. Nu er høringsperioden slut

Af
Jesper Kappel

Jesper Kappel

Kampen for bus 158 fortsætter. Egedal Kommune har fået en række høringssvar fra borgere i Ganløse. Senest første maj skal kommune have fortalt Movia, hvordan busserne skal køre i kommunen i 2012. Kravet til politikerne er, at der skal spares over tre millioner kroner på næste års busdrift. En af de måder, man kan spare på, er ved at nedlægge bus 158.

Det har som sagt medfødt en del høringssvar, som skulle være fremme i kommunen senest den 20. marts. Nogle af høringssvarene er også sendt til Lokalavisen. Her kan man se, at borgerne mener, at en lukning af bus 158 vil betyder ekstra rejsetid.

”En nedlæggelse af denne linje vil forøge min transport til arbejde med 18 minutter hver vej, i det jeg bliver tvunget til at tage en bus, der kører til Stenløse over Slagslunde. Bussen er 20 minutter om at nå fra Ganløse til Stenløse. Jeg bruger med bus 158 otte minutter på at komme til Kildedal. Merforbrug i tid i bus er 12 minutter og længere tid i tog er seks minutter. Fra nu 50 minutter til 68 minutter to gange om dagen,” skriver Gunnar Holm Petersen fra Ganløse, som arbejder i Hvidover/Avedøre.

Torben J. Nielsen fra Ganløse skriver, at bus 158 er livsnødvendig for byen.

”Vi har kun boet i Ganløse i et år. Og vi havde helt sikkert ikke købt hus i Ganløse, hvis linje 158 ikke havde betjent Ganløse. Bus 158 er en del af vores hverdag, og vi føler i den grad, at vi får revet tæppet væk under os, hvis I nedlægger linje 158. Jeg arbejder i Ballerup og tager linje 158 til Ballerup station. Hvis I nedlægger bus 158, betyder det, at jeg skal væsentligt tidligere hjemmefra og kommer senere hjem. Samtidig bliver turen dyrere, fordi der er en zone længere, når turen går via Stenlløse,” skriver Torben J. Nielsen.

Miljø og teknikudvalget skal i de kommende uger blive enige om, hvordan man kan finde besparelserne på næste års busdrift.

null

Publiceret 23 March 2011 07:30