KDY forsøger nu ved advokaters mellemkomst at inddrive skyldig husleje fra Nokken ApS, og den konstituerede direktør hos KDY Anders Kristensen oplyser, at det er yderst tvivlsomt, om lejekontrakten forlænges. Arkivfoto

KDY forsøger nu ved advokaters mellemkomst at inddrive skyldig husleje fra Nokken ApS, og den konstituerede direktør hos KDY Anders Kristensen oplyser, at det er yderst tvivlsomt, om lejekontrakten forlænges. Arkivfoto

Nokken-ejere efterlader spor af ubetalte regninger

Opsigelser, fogedsager og konkursbegæringer vælter ind hos ejerne bag den nødlidende restaurant Nokken og et fejlslagent diskotek i Hillerød

Af
Carsten Legaard

Konkurs Restaurant Nokken i Rungsted Havn har fire år i træk præsteret at aflægge regnskaber med blodrøde tal på bundlinien. Men nu slutter 'festen' tilsyneladende. Det ene af to ejerselskaber bag restauranten er allerede erklæret konkurs, og på mandag skal ejerne møde i skifteretten i Helsingør til en konkursbegæring mod det andet selskab.

Konkursen er begæret af fagforbundet 3F på vegne af fire tidligere medarbejdere i restauranten, som tilsammen har cirka 300.000 kroner til gode.

"Undervejs i processen har vi igennem advokater fået tilbud om forskellige betalingsordninger, der skulle forhindre en konkurs," siger Rudi Andresen, faglig sekretær i 3F til Frederiksborg Amts Avis:

"Men det har vi altså takket nej til. Vores medlemmer fik ikke deres løn, da restauranten var i drift, så hvorfor skulle de få deres løn nu? For os er der ikke andet at gøre end at slæbe dem i skifteretten."

Fagforbundet er langt fra den eneste kreditor. Flere leverandører til Nokken, iblandt dem nabovirksomheden Fiskerikajen, har måttet true med foged og konkursbegæringer, før de fik deres tilgodehavender. Og KDY, der ejer restaurantens lokaler på Rungsted Havn, har sat en advokat til at forsøge at inddrive skyldig husleje fra Nokken.

Det oplyser konstitueret direktør i KDY Anders Kristensen, der tvivler på, at Nokken kan få sin lejekontrakt forlænget, når den udløber.

Forsøgte sig i Hillerød

I kølvandet på problemerne i Rungsted Havn har Nokkens to tilbageværende ejere - Michael Krogh og Jesper Ehlers - forsøgt sig som diskoteks-iværksættere på torvet i Hillerød. Diskoteket nåede imidlertid aldrig at åbne, før udlejer anlagde fogedsag mod ejerne med krav om godtgørelse for tre måneders huslejerestance. Efter avisomtale af huslejestriden har flere lokale erhvervsdrivende meldt sig i køen af kreditorer med ubetalte regninger.

Kreditorerne har typisk meget svært ved at komme i forbindelse med de to uheldige restauratører og indehavere af selskaberne Nokken ApS og Nokken 2011 ApS, skriver Hillerød Posten:

"Michael Krogh, der er regionsdirektør i rengøringsgiganten Forenede Service, som hans far startede, svarer hverken på telefonbeskeder, opkald eller emails fra Hillerød Posten. Kun en enkelt gang har han besvaret et opkald - og det afbrød han efter få minutters snak. Heller ikke hans kompagnon, Jens Ehlers, svarer på sin telefon. Ehlers har ingen registreret adresse i folkeregisteret, og hans telefon er kun udstyret med taletidskort."

Ugebladets redaktion har ikke haft meget mere held. Vi fik onsdag Michael Kroghs receptionist på Forenede Service A/S i tale, men direktøren var optaget på telefonen og vendte ikke tilbage på anmodningen.

null

Publiceret 19 May 2011 06:00