Kampen mod Google inspirerede Michael Koefoed til et nyt billede i den seneste serie af Dialoogle-kort: en lille kylling, der frygtløst bliver stående i det varme sand under kæmpens skammel.

Kampen mod Google inspirerede Michael Koefoed til et nyt billede i den seneste serie af Dialoogle-kort: en lille kylling, der frygtløst bliver stående i det varme sand under kæmpens skammel.

Michael vandt kamp mod Google

Michael Koefoed fra Gentofte har vundet årelang kamp mod Google

Af
Af Mikael Østergaard

Siden sommeren 2009 har Google Inc. jagtet det lille danske firma Dialoogle, som nu har fået sit navn varemærkeregistreret i Europa og USA. Søgemaskinegiganten mente nemlig at have eneret på endelsen 'oogle'.

Nu er sagen blevet forligt mellem parterne. Google Inc. har frafaldet indsigelserne efter en mindre justering af Dialoogles varemærkebeskrivelse - og Dialoogle kan beholde sit navn.

"Det her viser, at et lille firma godt kan stå imod et pres fra en kæmpe som Google Inc. Hvis man taler venligt og også viser tillid over for de største og mest magtfulde i verden, så vil fornuften sejre til sidst", siger gentofteborgeren Michael Koefoed, der ejer den lille virksomhed Dialoogle, der skaber fordomsfri dialog i form af kort, der sælges over hele verden.

I løbet af de to år, forhandlingerne har varet, har Michael Koefoed ikke ladet sig skræmme af advarslerne fra Googles advokater om forbud og store sagsomkostninger. Michael Koefoed har således ikke på noget tidspunkt selv hyret en dansk advokat, men i stedet inviteret Google Inc. til en personlig snak. Det tog giganten dog ikke imod, men fortsatte forhandlingerne gennem sine advokater.

Nu er kampen slut.

null

Publiceret 27 May 2011 15:36