Rotationsmotoren kører sidste omgang

Mazda stopper produktion af RX-8 med wankelmotor

Af
Af Christian Schacht

Verdens mest geniale forbrændingsmotor eller roterende fis under hjelmen? Meningerne er delte om den såkaldte rotationsmotor, men selv om det nu er 44 år siden, at Mazda opfandt teknikken, lukker japanerne snart ned for produktionen af RX-8. Det er den eneste bil i Mazda-programmet med rotationsmotor. Her passer teknikken med en hurtigroterende, vibrationsfri, men også tørstig motor bedst. Men kunderne har ikke rigtigt bidt på. Det er da også flere år siden, at den danske importør droppede RX-8, som sammenlagt solgte i 60 eksemplarer, hvor halvdelen blev solgt i introduktionsåret, 2003 og det følgende år.

Tysk opfinder

Oprindeligt var det tyskeren Felix Wankel, der udtænkte rotationsmotoren helt tilbage i 1924. Først i 1951 begyndte Wankel dog at udvikle teknikken - navngivet Wankel efter ham selv - til brug i en personbil, den tyske NSU. Ved at lade en trekantet rotor rotere inde i et ellipseformet hus, skabte han tre bevægelige forbrændingskamre uden de stempler og ventiler, der er nødvendige i en traditionel stempelmotor. I Japan havde Mazda en vis succes med deres egen, forbedrede og pålidelige rotationsmotor. Den debuterede i 1967 i personbilen Cosmo og nåede sit foreløbige i højdepunkt i 1991, da Mazda vandt 24-timers løbet i Le Mans med rotationsraceren, 787B. Alligevel er Felix Wankels på en gang geniale og simple motorkoncept aldrig blevet den forventede succes. Andre mærker som Citroën, General Motors og Mercedes har forsøgt sig, men uden held. Især nødder som relativt højt forbrug og beskeden trækkraft ved lave omdrejninger, har været svære at knække.

Fremtiden

Måske har motortypen dog alligevel en berettigelse. Audi arbejder i hvert fald på at anvende princippet i næste års A1 elbil, hvor den kompakte wankelmotor skal virke som en rækkeviddeforlænger. En bedømmelse, der måske er uretfærdig, hvis man kigger på den nyeste rotationsmotor i sportsvognen Mazda RX-8: Her yder Wankels over 80 år gamle opfindelse hele 231 hk, selv om slagvolumen blot er beskedne 1,3 liter. En rekordhøj litereffekt, der i nogen grad retfærdiggør et gennemsnitligt benzinforbrug på 8,8 km/l. Tørstig eller højpotent - døm selv. I et sidste forsøg laver Mazda en specialversion, som altså også er en slags farvel-model. Den ultimative RX-8 bliver en såkaldt ’Spirit R’, som produceres i 1.000 eksemplarer. Den har nye for- og baglygter, røde bremsekalibre, kabinen er udstyret med Recaro-sæder, og undervognen skulle være trimmet yderligere. Modellen sælges dog kun på det japanske hjemmemarked.

Publiceret 18 October 2011 00:00