Kystbanetogene, der bl.a. stopper her på Klampenborg Station, kører for sjældent til tiden, og informationen er ofte for dårlig, når der er forsinkelser, konkluderer ny undersøgelse af pendlernes tilfredshed.

Kystbanetogene, der bl.a. stopper her på Klampenborg Station, kører for sjældent til tiden, og informationen er ofte for dårlig, når der er forsinkelser, konkluderer ny undersøgelse af pendlernes tilfredshed.

Pendlerne klager:

Forsinkelser og dårlig information på Kystbanen

Ny analyse viser kun svag fremgang i passagernes tilfredshed. Tog til tiden og ret information er stadig store problemer, konkluderer analysen

Af
Pernille Kristensen

"Der skal styr på rettidigheden". Sådan siger formanden for Pendlerklubben Kystbanen, Michael Randropp, oven på en helt ny analyse af pendlernes oplevelser på togstrækningen langs Øresund.

Der er nemlig stadig store problemer med at få togene til at køre til tiden, fortæller de 722 passagerer, der har deltaget i undersøgelsen i november.

"Jeg har set på tallene fra sidste uge, og i en helt almindelig uge, hvor der ikke var snevejr, var rettidigheden 85 procent. Det er stærkt utilfredsstillende", mener Michael Randropp.

På falsk grundlag

Analysen er den tredje af sin art og giver dermed også et fingerpeg om tendenser i tilfredsheden.

Blandt andet er der en stigende tilfredshed med matchet mellem køreplanerne og pendlernes behov, hvor 74 procent nu angiver, at 'det passer/passer nogenlunde' til deres behov.

Michael Randropp påpeger, at det er sket, efter man har skåret antallet af stop ned, hvilket skulle gøre køreplanen mere pålidelig. Det mål er dog ikke nået endnu.

"Årsagen til, at det er gået frem med rettidigheden, er, at der er fjernet afgange. Så det er på et falsk grundlag, at det er blevet bedre," siger han.

Taber arbejdstid

Når togene endelig kommer frem, oplever passagerne problemer med komforten. Korte toge giver overfyldte kupeer, og der er stadig problemer med mobilsignalerne på strækningen, selv om det skulle være løst i efteråret.

"Som det er nu, taber man arbejdstid i togene. Derfor kan man meget nemt opnå nogle billige point på det", siger Michael Randropp med henvisning til effekten af et fungerende mobil- og it-netværk.

64 procent af pendlerne angiver desuden, at de ikke er tilfredse med informationsniveauet i Kystbanen. Det er både mængden af information, misvisende tider for forsinkelser og sproglige barrierer med det svenske personale, som passagerne i deres svar angiver som bøvlet.

"Der er faktisk forsinkelser hver dag, så der burde være styrke til at klare informationen", mener Michael Randropp.

Minister med på tur

Driften på den svenske del af Kystbanen blev i søndags overdraget til firmaet Veolia, så DSBFirst under navnet DSBØresund fremover kan koncentrere sig om den danske side.

Michael Randropp håber, at det vil øge fokus på at afhjælpe problemerne i Danmark, men han frygter, at det ikke er slut med forsinkelser.

Det skyldes blandt andet, at Kystbanen ikke er gearet til de ekstra passagerer, der vil komme med indførelsen af en betalingsring om København.

"Vi ved, at det erfaringsmæssigt tager tre til fem år at bestille togsæt, og vi har lige set, at der allerede er massive problemer lige nu", påpeger han.

I mellemtiden vil klubben gå videre i dialogen med parterne og blandt andet invitere transportminister Henrik Dam Kristensen med på togtur, hvor man vil drøfte passagernes oplevelser.

For som Michael Randropp konkluderer:

"Uden ændringer kan vi kun sige: Hold jer væk".

Publiceret 10 December 2011 10:30