Stifteren af 'Sisters Point' - Allan Freivald viser konfirmationsmoden frem.

Stifteren af 'Sisters Point' - Allan Freivald viser konfirmationsmoden frem.

"Hvidt, hvidt og atter hvidt"

Årets konfirmationstøj holder sig indenfor de klassiske rammer - hvidt og udfordrende

Af
Thomas Thorninger

56-årige Allan Freivald er ejer af det kendte aarhusianske tøj-firma 'Sisters Point,' en succes, der startede tilbage i Randers, hvor Allan Freivald blev udlært i en herre-ekviperingsbutik.

Her fandt han ud af, at det var kvinden, der skulle overtales, når manden skulle skifte garderoben ud - det gjorde, at han så muligheden, da den kom.

I 1995 blev 'Sisters Point' dannet, og de unge piger fik et mærke, der satte dem i centrum - ligesom nu, hvor det er konfirmationstid.

Mor og datter var ens

"Tilbage i midt 90´erne lignede mor og datter hinanden. Efter at have rejst lidt rundt i udlandet, så jeg, at der var mulighed for at skabe sin egen niche her. Toppe, der viste mave, var dengang meget dristigt," fortæller grundlæggeren af 'Sisters Point,' Allan Freivald.

"Mange af vores gamle kunder faldt fra, men heldigvis var der mange andre, der troede på ideen. Spice Girls satte virkelig turbo på processen i slut 90´erne."

I dag er der ikke nogen, der tænker på, hvor stort et skridt det var.

Folk var dengang forargede over, at de 'små' piger skabte deres egen seksualitet gennem tøjet. Noget folk knap nok bemærker i dag.

Hvidt og udfordrende - det er konfirmationstøjet i dag.

Hvidt og udfordrende - det er konfirmationstøjet i dag.

Konfirmationstøj - et dansk fænomen

"Kan vi sælge det om søndagen - kan vi også sælge til de unge om mandagen." Sådan lød Allan Freivalds slogan i starten af virksomhedens karriere.

De var sammen med 'Lilly' de første på markedet med deres egen kollektion af konfirmationstøj. De fleste af de store modefirmaer troede ikke på ideen. Noget, der afspejler sig i de omkringliggende lande i dag.

I Norge er der tradition for at klæde sig ud i nationaldragten til konfirmationen.

Sverige har et minimalt marked for konfirmationstøj, mens Finland har lidt mere, mens der længere sydpå ikke er noget marked overhovedet.

Konfirmationstøj er en dansk opfindelse, andre steder er det bare modetøj.

"I kirkerne her i foråret vil du højst se to-tre piger, der har noget anderledes på," spår Allan Freivald:

"999 ud af 1000 stykker tøj, der sælges er hvide."

Til foråret tager de unge et skridt videre i voksenlivet - klædt i hvidt.


Klassisk hvidt konfirmationstøj anno 2012.

Klassisk hvidt konfirmationstøj anno 2012.

Konfirmationen blev indført i 1736 i Danmark. Konfirmationstøj var dengang lig med modetøj.

I 1784 kom der en forordning om, at tøjet skulle holdes i sort eller hvidt.

Fra 1830 til 1914 var de sorte kjoler enerådende, mens hvidt har domineret sidenhen.

Drengenes konfirmationstøj havde træsko som det fine i 1700-tallet, mens matrostøjet var højeste mode i begyndelse af 1900-tallet.
Siden blev sorte cowboybukser og hvid skjorte populær.

Publiceret 28 January 2012 09:00