TEST:

Fransk skønhed - med masser af køreoplevelser

Af
Af Claus Beyer

Citroen DS5 Allerede under indstigningen i Citroën DS5 var jeg klar over, at jeg var på vej til en anderledes positiv oplevelse. Bilen oser af kvalitet og personlighed, og bag rattet føler man sig placeret i et veludstyret cockpit, - klar til at tage ud i en verden fyldt med køreoplevelser. Og den franske skønhed fra Citroën skuffer på ingen måder.

Den franske kørekomfort holder næsten, og bilens køreegenskaber sikrer ren køreglæde. Nogen vil nok mene, at der er gået lidt på kompromis med komforten for at sikre en mere sportslig version, og det kan der være lidt om, men ikke mere end at følelse af den franske stil fortsat er bevaret.

At være på banen

Følelsen i rattet er ikke bare god, man oplever en præcision i styreegenskaberne når man tager den ene kurve efter den anden. Og på motorvejen har man en følelse af at være ?på banen?, med sikkerhed og præcision ved den mindste korrektion i rattet.

Oplevelse af den lydløse kørsel i den smukke og komfortable kabine indbyder bare til endnu mere kørsel. Skulle man efter flere timers kørsel alligevel blive en anelse træt i længden, i de gode sæder,- ja så tænder man selvfølgelig bare for lidt massage i ryggen.

Udefra er DS5 hverken en sedan eller hatchback, den er nærmere en yderst aerodynamisk kombination af disse.

Et studie værd

Interiøret er af høj kvalitet og med en finish af høj standard. Man føler sig som fører og forsæde-passagerer ført ind i et fly-cockpit. Et instrumentbræt der inviterer til et nærmere studie, og hvor alting er placeret med stor logi, hvilket gør at man efter kort tid kan navigere rundt på knapperne uden at man mister koncentrationen om kørslen.

Pladsen for og bag er god. Bagagerummet vil kunne dække de fleste familiers behov uden problemer, både i hverdagen og til feriebrug (453 liter).

Går rent ind

Jeg vil ikke lægge skjule på, at DS5 har været en fantastisk oplevelse. Designet både inde og ude er gået rent ind hos mig. Oplevelsen bag rattet med det smukke instrumentbræt, og følelsen af den fri luft grundet det tre-delte glastag, har været overbevisende. Alle ønskede funktioner har været til stede, og et yderst velfungerende parkeringssensorsystem med et skarp bagkamera har gjort det ekstra nemt at komme af med bilen i byerne.

DS5"s køreegenskaber, både i by, på landevejen og motorvejen har levet helt op til mine forventninger, og faktisk også på mange områder overgået disse. Og så har den, trods automatgear og størrelse, levet helt op til dagens krav og et lavt brændstofforbrug.


FAKTA
Citroën DS5
2,0 HDi 163 Style aut.
Grøn ejerafgift ½ år kr. 2.310
Max. effekt HK ved omdr./min. 163/3750
Brændstofforbrug ved blandet kørsel km/l 16,9
Tophastighed 212 km/t
0-100 km/t 10,1 sek.
Brændstoftank 60 liter

Standardudstyr
Fartpilot
Regnsensor
Bluetooth
Cock-pit tag
Aut. Blændfrit bagspejl
Kørecomputer
Massagefunktion i førersæde
Tågelygter
Lygtevasker
Nøglefri start/stop & døreoplås
18? alu-fælge
Sædevarme
Led-Lys
El-indfoldlige sidespejle

Ektraudstyr i testbil (værdi kr. 93.3990):
eMy Way parkeringssensor
Fuldlæder Club DS5
Metallak
Xenondrejeforlygter DS5

Pris for testbil kr. 593.982 (sælges som demobil for kr. 499.992)
Bilen er udlånt af Ove Jensen Biler Hillerød, Citroën.

null

Publiceret 05 October 2012 11:00