E.ON har ikke manipuleret med fakta, siger energiselskabet. En række forbrugere har ellers det skudsmål mod selskabet. Energistyrelsen giver E.ON ret og siger, at sagen er kompleks og derfor tager tid at behandle.

E.ON har ikke manipuleret med fakta, siger energiselskabet. En række forbrugere har ellers det skudsmål mod selskabet. Energistyrelsen giver E.ON ret og siger, at sagen er kompleks og derfor tager tid at behandle.

E.ON:

Vi manipulerer ikke

Energiselskabet går i rette med forbrugere efter beskyldninger om “manipulation”. E.ON forhandler, og det bekræfter kontorchef i Energitilsynet

Af
Jens Berg Thomsen

Energiselskabet E.ON går nu til modangreb efter et åbent brev fra en række forbrugere. I brevet, som Hillerød Posten omtalte i sidste uge, skriver forbrugerne, at E.ON "manipulerer med fakta," når de påstår, at en tilkendegivelse fra Energitilsynet ikke kan ankes.
E.ON har i en pressemeddelelse erklæret sig uenig i beskyldningen om manipulation.
Læs også: Forbrugere: E.ON manipulerer med fakta
"Status i sagen er, at E.ON er i fortsat dialog med Energitilsynets sekretariat. Det er helt normalt. E.ON har derfor ikke -"blot"- meddelt, at virksomheden ikke er enige, da E.ON ønsker at drøfte sagen med Energitilsynet, også for så vidt angår konsekvenser og nuancer, som Energitilsynet ikke har forholdt sig til," skriver E.ON.
Og rent juridisk er Energitilsynets tilkendegivelse da heller ikke en endelig afgørelse, forklarer kontorchef i Energitilsynet Martin Windelin.
"For at vi kan træffe en afgørelse, skal vi modtage en plan fra E.ON for tilbageførsel af de for meget opkrævede beløb så at vi kan få effektueret tilkendegivelsen i en afgørelse. Den plan har vi først modtaget i fredags," siger Martin Windelin.
I disse dage er Energitilsynet så ved at analysere planen fra E.ON.
"Tidshorisonten frem til, at vi kommer med en afgørelse afhænger af det materiale, vi får fra E.ON. Her har E.ON også ønsket en dialog fremadrettet om, hvad de kan gøre, for at deres registreringer lever op til vores tilkendegivelse," siger kontorchefen.

"Kan bede om en afgørelse nu"

Gruppen af forbrugere, der blandt andet tæller Skævinge og Gørløse med, skriver i deres brev, at E.ON kunne have bedt om en afgørelse her og nu.
"Realiteten er den, at Energitilsynet helt klart har meldt ud, at tilkendegivelsen ikke er til forhandling. Det betyder, at E.ON ikke behøver at afvente yderligere redegørelse fra Energitilsynet, Hvis E.ON ikke er enig i tilkendegivelsen, kunne E.ON have bedt om en afgørelse til brug for en anke," skriver forbrugerne.
Men det er Energitilsynet og ikke E.ON, der afgør, hvornår forhandlingen er færdig, forklarer Martin Windelin.
Læs også: Forbrugere: E.ON manipulerer med fakta
"Det er klart, at hvis man som selskab har et ønske om at få en afgørelse, kan man fremme sagen ved hurtigt at fremsende de dokumenter, vi beder om i tilkendegivelsen," siger Martin Windelin.
"Men vi har som offentlig myndighed også en forpligtigelse til at lytte, hvis en part siger, at de har brug for tid og dialog med os for at kunne levere det materiale vi ønsker. Vi vurderer konkret, om der er grundlag for at give E.ON den tid, og det har vi ment, at der var her," siger han.
Martin Windelin beskriver sagen om E.ON som "kompleks".
"Sagen om E.ON er blandt de største sager, vi har i Energitilsynet, og det er klart, at det tager tid. E.ON har benyttet sig af sin fulde ret til at kommentere på vores tilkendegivelse i sagen, og det har vi som offentlig myndighed en forpligtelse til at forholde os til," siger Martin Windelin.


SAGEN KORT

  • Energitilsynet gav tilbage i sommer en såkaldt tilkendegivelse mod energiselskabet E.ON, der blandt andet driver og ejer fjernvarmeværkerne i Skævinge og Gørløse. I tilkendegivelsen skrev tilsynet, at E.ONs interne handel af yderlser som blandt andet administration ikke var tilstrækkeligt dokumenteret. Der manglede oplysninger om, hvad E.ONs moderselskab præcist havde leveret, og hvorfor prisen var, hvad den var.
  • Tilkendegivelsen fra Energitilsynet er ikke en endelig afgørelse, og kan derfor ikke ankes. Efter en tilkendegivelse, skal parterne forhandle om, hvordan tilkendegivelsen skal udmøntes.
  • Efter forhandlingen træffer Energitilsynet en afgørelse. Denne afgørelse kan indbringes for Energiklagenævnet, eller med andre ord ankes.

Publiceret 06 October 2012 10:00