Forandring handler også om følelser, forklarer coach Karina Kiil.:

Forandring handler også om følelser, forklarer coach Karina Kiil.: "Hvis du kan huske, den følelse, du havde, da noget lykkedes for dig og gribe fat i den, hver gang du er ved at falde i, så har du gode chancer for ikke at ryge tilbage i dine gamle vaner.

Hvorfor er det lige, at nytårsforsættet aldrig lykkes?

Havde du planer om at 2012 skulle blive året, hvor du tabte dig, holdt op med at ryge, løb fem kilometer hver dag og blev en bedre mor? Så velkommen i klubben af folk med forliste nytårsforsæt bag sig. Men nytårsforsæt kan lykkes. Læs her hvordan.

Af
Grethe Bo Madsen

"Det lyder næsten banalt, men den vigtigste årsag til, at nytårsforsæt ikke lykkes, er, at du ikke har forberedt dig og planlagt det godt nok. "
Coach og indehaver af firmaet Mindzetting i Risskov, Karina Kiil, skruer det store smil på. Som coach har hun hjulpet både erhvervsfolk og ganske almindelige gennemsnitsdanskere til at lægge deres vaner om. Folks forliste nytårsløfter kender hun alt til, men hun har også gode erfaringer med, hvordan nederlag bliver vendt til succes.

Find den egentlige grund

"Ofte har folk ikke gjort sig klart, hvorfor det er, de vil tabe sig, holde op med at ryge, være mindre stresset og så videre. Men at finde frem til de værdier, der ligger bag dine nytårsforsæt er meget vigtigt for chancen for at nå dine mål. Det er de værdier, der giver dig motivationen til at holde fast i dine nytårsforsæt, når det bliver hårdt. Og til at komme op på hesten igen, når du falder i," forklarer hun.
"Nytårsforsæt handler om, at vi stiller en række løfter op for os selv. Et nyt år med et nyt liv, hvor vi skal være perfekte udgaver af os selv. Når det så ikke lykkes - og vi kan jo ikke rende rundt og være perfekte hele tiden, vel? - så mister vi tilliden til os selv. Det er et nederlag. Men det er den tankegang, du skal væk fra, hvis du vil nå dine mål."

Forandring er en proces

"At nå sine mål er en proces, og du vil næsten altid opleve, at let det er at falde tilbage i dine gamle vaner. Dem har du jo brugt år, på at opbygge. Men hvis du kan finde ind til værdierne i dit mål, så har du en redningskrans at trække dig selv i land med, når det går galt."
"Og det er vigtigt mentalt at give plads til, at ryger overbord, for det vil næsten altid ske på et eller andet tidspunkt. Du skal lære at tilgive dig selv, selvom du måske falder i for femte gang på en uge. Det vigtigste er, at du ikke giver op. Fokuser på, hvad du opnår, når du når dit mål. Det bliver dit brændstof."
Ifølge Karina Kiil skal du bane vejen for dine mål, ved at lægge en plan, hvor der er mange delmål - og de skal fejres med en belønning.

Belønningsdyr

"Vi mennesker er bare sådan indrettet, at vores motivation oplever et boost, når vi får en belønning. Vi er belønningsdyr," understreger hun.
"En anden vigtig brik i puslespillet er, at du på forhånd har gjort dig nogle tanker om, hvad du vil sætte i stedet for det, du nu fjerner. Hvis hygge har været forbundet med usund mad eller en smøg, hvad vil du så hygge med nu? Det skal du have fundet et svar på, inden du går i gang," konstaterer coachen.

Sådan lykkes det:

Planlæg hvordan du vil nå dit mål og forbered dig både praktisk og mentalt
Tænk over, hvad det er, du vil opnå, og hvorfor det er vigtigt for dig
Sæt delmål - og husk belønning, når du når dem
Tilgiv dig selv, når du falder i - og kom hurtigt tilbage på sporet
Planlæg tidspunkter, hvor det er ok, at falde i - og beløn dig selv, hvis du alligevel ikke gjorde det
Find alternativer, du kan sætte i stedet for de gamle vaner. Find noget positivt at skifte dem ud med
At ændre vaner er en indre kamp og tager lang tid. Brug de positive følelser, du har haft tidligere, da noget lykkedes for dig, og grib fat i dem, når du er ved at falde tilbage i gamle vaner

Publiceret 01 January 2013 16:00