Demonstranter foran Shipcrafts kontorer ved ridebanen i Hørsholm i marts. Nu er rederiet både meldt til politiet og smidt ud af rederiforeningen for ikke at gøre nok for at få sine tilfangetagne søfolk fri. Foto: Steen Tue Bjerborg

Demonstranter foran Shipcrafts kontorer ved ridebanen i Hørsholm i marts. Nu er rederiet både meldt til politiet og smidt ud af rederiforeningen for ikke at gøre nok for at få sine tilfangetagne søfolk fri. Foto: Steen Tue Bjerborg

Hørsholm-rederiet Shipcraft er politianmeldt

Shipcraft blev tirsdag meldt til politiet og smidt ud af rederiforeningen på grund af rederiets ageren i gidselsagen i Somalia

Af
Steen Tue Bjerborg

Samme dag som som de to danske søfolk Søren og Eddy og fire philipinere blev frigivet efter 838 dages gidseltagning i Somalia, blev søfolkenes rederi Shipcraft, der har hovedsæde i Hørsholm, både meldt til politiet og smidt ud af Rederiforeningen 2010.
"Vi vurderer, at Shipcraft ikke i tilstrækkelig grad har levet op til deres ansvar. Det drejer sig primært om at udvise den rette adfærd samt villighed til at gøre alt, hvad der står i ens magt for at løse en gidselsag hurtigst mulig," gav formanden i rederiforeningen, Søren Nørgaard Thomsen, som forklaring på eksklusionen.

Politianmeldt

Som om det ikke var nok, blev de tre ledende personer i Shipcraft efterfølgende meldt til politiet af det ene gidsel Søren Lyngbjørns fagforening Søfartens Ledere for overtrædelse af straffeloven for passivitet i forhold til at få gidslerne frigivet.
Ud over Shipcrafts direktør, Claus Bech, drejer det sig om den 68-årige svenske multimillionær John Arne Larsson, der har store luksusejendomme i udlandet, blandt andet i det eksklusive hotelresort DAR JL i Marrakesh i Marokko og direktør i det eksklusive modetøjsfirma Noir, Sysser Zerlang Philipson, der var formand for aktieselskabet Shipcraft fra 2008, men trådte tilbage som formand i juli 2012.

Presset mod Shipcraft for at få frigivet gidslerne har været stort. Men alligevel kom der til at gå 850 dage, før de tirsdag blev sat på fri fod. Foto: Steen Tue Bjerborg

Presset mod Shipcraft for at få frigivet gidslerne har været stort. Men alligevel kom der til at gå 850 dage, før de tirsdag blev sat på fri fod. Foto: Steen Tue Bjerborg

Direktør afviser

Shipcrafts direktør, Claus Bech, afviser dog alle anklagerne om, at hans rederi kunne og skulle have gjort mere for at forhindre den over to år lange gidseltagning.
"Vi er et meget lille rederi, og piraterne har haft helt urealistiske forventninger til løsesummen," skriver han i en pressemeddelelse, hvor han understreger, at "vi sammen med vores rådgivere har kæmpet hårdt hver eneste dag siden kidnapningen for at finde en løsning."

Råd til aktionærer

Sømand Per Larsen, der har kæmpet for at få rederiet og den danske regering til at gøre mere i sagen, blandt andet i forbindelse med demonstrationer i København og foran Shipcrafts kontorer i Hørsholm i marts, mener dog ikke, at Shipcraft kan fritages for ansvar, bare fordi det er et lille og ikke så velhavende rederi.
"Jeg ved godt, at Shipcraft ikke er Maersk. Men de har et bagland, der har midlerne og evnerne. Og så havde rederiet også råd til at udbetale 46 millioner kroner til aktionærerne for få år siden," fastslår Per Larsen, der tidligere har sejlet for Shipcraft med den ene af gidslerne, Eddy Lopez.

Gidsler er ok

Ifølge Shipcraft har gidslerne det efter omstændighederne ok efter frigivelsen, selvom især Søren Lyngbjørn var meget afkræftet. Gidslerne får nu behandling af krisepsykologer og læger, inden de bliver fløjet tilbage til Europa og deres familier.

Fakta
I november 2011 blev de to danske søfolk, Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez samt fire philipinske søfolk taget til fange af pirater i Somalia.
Søfolkene sejlede for Hørsholm-rederiet Shipcraft, der siden har været under et stort pres for at gøre mere for at få frigivet gidslerne.
Tirsdag den 30. april blev gislerne efter 838 dages fangeskab og udbetaling af en aftalt løsesum endelig sat på fri fod.
Regeringen er på vej med et lovforslag senere i år omkring regler for sejlads.

null

Publiceret 01 May 2013 16:40