Anne-Marie Varberg er imponeret over fredericianernes stolthed og lokalhistoriske indsigt. Hun håber, at Esaura kan tilfredsstille begge dele. Se flere fotos fra teatrets arbejde med den helt nye forestilling på netavisen fredericia.lokalavisen.dk Foto: Peter Friis Autzen

Anne-Marie Varberg er imponeret over fredericianernes stolthed og lokalhistoriske indsigt. Hun håber, at Esaura kan tilfredsstille begge dele. Se flere fotos fra teatrets arbejde med den helt nye forestilling på netavisen fredericia.lokalavisen.dk Foto: Peter Friis Autzen

Fredericia får sin egen Romeo og Julie

Historien om Fredericia og 6. juli er rammen for ny, international musicalsatsning, som har meget mere end lokalhistorie at byde på

Af
Peter Friis Autzen

“Jeg har aldrig mødt en by, hvor man er så historiebevidst og stolt af byens baggrund. Det er imponerende,” siger Anne-Marie Varberg.
Den 34-årige Ålborgenser er instruktørassistent på Fredericia Teaters stort opsatte verdenspremiere til september, Esaura.
I sidste uge holdt teatret den sidste såkaldte workshop, inden forestillingen endegyldigt justeres ind og skæres til. Her blev musikken øvet, replikkerne læst og dramaturgien afprøvet. Men uden kulisser, rekvisitter og orkester.
“Det er et stort projekt. På mange måder. Og jeg glæder mig til at præsentere det for fredericianerne og se, hvordan de tager imod sådan en dramatisk og følelsesladet fortælling på baggrund af deres egen by og den historie, der i 6. juli-dagene stadig højtideligholdes. Jeg er faktisk meget spændt,” siger hun.

Kærlighed på tværs

Anne-Marie Varberg sammenligner fortællingen om Esaura med Shakespeares klassiker om Romeo og Julie.
“Det er en historie om Esaura og Christian - en ung kvinde og en ung mand. Den ene er hugenot, mens den anden er protestantisk. De forelsker sig, men familierne forbyder dem at få hinanden,” fortæller Anne-Marie Varberg.
Historien er dramatisk, og forviklingerne mange. Men forestillingen fortælles alligevel mere nøgent, end musicals plejer at gøre, afslører Anne-Marie Varberg.
“Men de ender nok med at få hinanden. Og der er nok nogen, der dør,” siger hun med en hemmelighedsfuld lille pause inden hvert “nok”.

Esaura-manuskriptet er skrevet af Mads Æbeløe, som har stået for flere oversættelser på Fredericia Teater og som her skimtes i baggrunden. Sangene er komponeret af den Internationalt anerkendte, amerikanske John Bucchino. Foto: Peter Friis Autzen

Esaura-manuskriptet er skrevet af Mads Æbeløe, som har stået for flere oversættelser på Fredericia Teater og som her skimtes i baggrunden. Sangene er komponeret af den Internationalt anerkendte, amerikanske John Bucchino. Foto: Peter Friis Autzen

Korrekt fiktion

“Jeg vidste intet om 6. juli, inden jeg kom på projektet her. Men vi har researchet og undersøgt detaljer meget grundigt. Folk med historisk indsigt vil stadig kunne finde ting, der ikke er i overensstemmelse med virkelighedens Fredericia anno 1849. Men det er jo altså også fiktion - vi gør bare alt for at gøre det så korrekt som muligt, så længe det ikke sprænger fortællingens rammer,” siger hun. Til sammenligning mener hun heller ikke, at West Side Story giver et korrekt og dækkende billede af 1950'ernes New York. Men en snært.
Det fremgår af fortællingen og replikkerne i Esaura, at forestillingen foregår i Fredericia.
“Så hvis Esaura bliver godt modtaget og senere sættes op andre steder og måske i udlandet, vil der altså blive talt om Fredericia. Det synes jeg er spændende,” siger Anne-Marie Varberg.
Teatret og musicalrugekassen, Uterus, har et udtalt ønske om, at lokalt producerede musicals skal afsættes til udlandet. Dels for at brande Fredericia og dels for at skaffe økonomi til yderligere kulturudvikling. Og der er da også allerede udenlandske forespørgsler på Esaura.

Publiceret 02 July 2013 10:30