Per Michel med sin russiske DNEPR K7,5 fra 1962. Den er udstyret med gasmaske, soldaterhjelme, skovl, spade, økse, automatpistol, maskingevær og patronbælte. Våbnene er efterligninger, men alt andet er originalt. Foto: Peter Friis Autzen

Per Michel med sin russiske DNEPR K7,5 fra 1962. Den er udstyret med gasmaske, soldaterhjelme, skovl, spade, økse, automatpistol, maskingevær og patronbælte. Våbnene er efterligninger, men alt andet er originalt. Foto: Peter Friis Autzen

Per kører på en motorcykel fra krigen - med våben på

En fredelig sømand tøffer rundt på en russisk krigsmaskine. For hyggens skyld

Af
Peter Friis Autzen

Motorcyklen er 51 år gammel - 12 år ældre end sin ejer. Per Michel er den lykkelige ejer af en DNEPR K 7,5.
“Det er en russisk kopi af en tysk BMW fra krigens tid,” fortæller Per Michel.
Russerne stjal de tyske motorcykeldele og lavede efter krigen en russisk udgave af tyskernes kvalitetsmotorcykel.
“Men DNEPR'en er noget ramponeret, russisk lort,” siger han med en kærlighed i stemmen, som ikke helt passer til de hårde ord.
“Da jeg fik den, var hjulene så dårlige og skæve, at jeg ligeså godt kunne have banket en aksel gennem en kokosnød og kørt på dét. Så jeg købte med det samme tre nye hjul,” siger han.

Våben

For at få motorcyklen til at ligne det, den er - nemlig en krigsmotorcykel - gik Per Michel ret hurtigt i gang med at forsyne den med våben.
“I et hylster ved styret sidder en tysk Luger p08-pistol. Og monteret på sidevognen sidder et DP28 maskingevær. Begge dele er kopier. Maskingeværet har jeg lavet - undtagen magasinet, som er originalt,” siger han.
For syns skyld er maskingeværet forsynet med et patronbælte. Patronerne er tømt for krudt.
“Jeg får utrolig mange smil på grund af motorcyklens udstyr. Våbnene gør cyklen til noget helt særligt. Børn sidder med snuden oppe i bilruden, når vi holder ved siden af hinanden. Ældre mennesker vil snakke. Unge kvinder vinker og vil fotograferes. Det er dejligt,” siger han.
I bagagerummet ligger en gasmaske, en reservehjelm - en russisk soldaterhjelm. Og i sidevognen ligger en vodkaflaske - bare for at understrege den russiske stemning.

Kongeskibet

Per Michel er maskinchef på det norske skoleskib, Christian Radich. Så ud over motorcykler interesserer han sig også meget for skibe og skibsfart.
“Så da Kongeskibet for nyligt lå til kaj i Middelfart, tøffede jeg af sted på min DNEPR. Jeg fik lov at køre helt frem til afspærringen, hvor hjemmeværnsfolkene og en betjent blev nysgerrige og bad om at se nærmere på cyklen og dens udstyr. Da jeg trak Lugeren frem, så betjenten helt forkert ud i hovedet. Men han så hurtigt, at den kun er en replika. Dét er den eneste gang, hvor cyklens udstyr har været ved at give mig problemer. Ellers er det altid store smil og venlige mennesker. Det her er noget, der virker,” siger han.

Publiceret 01 September 2013 12:00