Venstres lokale borgmesterkandidat, Gustav Juul, og partiets trafikordfører på Christiansborg, Kristian Pihl Lorentzen, vil begge have udvidet forsøget med kørsel i nødsporet på motorvejen

Venstres lokale borgmesterkandidat, Gustav Juul, og partiets trafikordfører på Christiansborg, Kristian Pihl Lorentzen, vil begge have udvidet forsøget med kørsel i nødsporet på motorvejen

Venstre vil udvide motorvejsforsøg

Venstres borgmesterkandidat efterlyser flere tiltag til fordel for biltrafikken og vil blandt andet udvide forsøget med kørsel i nødsporet på Hillerødmotorvejen

Af
Martin Warming

Martin Warming

Venstre i Furesø vil have udvidet Vejdirektoratets forsøg med kørsel i nødsporet på Hillerødmotorvejen. I løbet af efteråret åbner Vejdirektoratet op for kørsel i nødsporet i morgenmyldretiden på strækningen mellem Værløse og Ring 4, men Venstres borgmesterkandidat i Furesø, Gustav Juul, vil have forsøgsstrækningen til at starte allerede ved Farum.
Han har derfor bedt Kristian Pihl Lorentzen, der er Venstres trafikordfører på Christiansborg, om at gå ind i sagen.
"Hillerødmotorvejen har ikke den kapacitet, der er nødvendig for at kunne afvikle morgentrafikken i sydgående retning mod København. Det har den konsekvens at gennemkørselsvejene i Farum og Værløse hver morgen er præget af køkørsel. Det skyldes blandt andet, at borgere udenfor kommunen bruger vejene i byerne som gennemkørsel for at undgå at sidde fast på Hillerødmotorvejen. Forsøgsordningen, hvor man inddrager nødsporet til trafik i morgenmyldretiden, er to skridt i den rigtige retning. At man så samtidigt lukker tilkørsel 7 ved Skovbrynet er så desværre et skridt tilbage. Derfor havde jeg gerne set, at man havde anvendt nødsporet hele vejen fra Farum og til Skovbrynet". siger Gustav Juul.

Skrevet til ministeren

Han havde derfor inviteret Kristian Pihl Lorentzen en tur til Furesø forleden for at besigtige trafikforholdene - og trafikordføreren er ikke i tvivl om, at det er en god idé, at forsøgsstrækningen starter allerede ved Farum.
"Jeg er glad for, at man fokuserer i fremdrift på vejene her i den lokale valgkamp. Vi skal have skabt mere kapacitet på Hillerødmotorvejen ved at bruge nødsporene, og jeg har nu skrevet til transportministeren og spurgt, om vi kan forlænge det her forsøg, så det får en større effekt", siger Kristian Pihl Lorentzen.
Han mener, at bilisterne i det hele taget har det svært i disse år.
"Der er utrolig meget fokus på kollektiv trafik og cykelstier - det skal vi selvfølgelig også have. Men det er op ad bakke for bilisterne, og det er trafikformynderi. Vi skal lade borgerne have et frit valg med hensyn til valg af transportmiddel. Derfor skal vi lade den enkelte familie bestemme selv", siger Kristian Pihl Lorentzen.

Gustav Juul havde forleden inviteret Kristian Pihl Lorentzen en tur til Furesø.

Gustav Juul havde forleden inviteret Kristian Pihl Lorentzen en tur til Furesø.

For lidt til bilisterne

Gustav Juul efterlyser også flere tiltag i Furesø Kommune, der skal være med til at gøre det lettere at være bilist.
"Vi ved, at tre ud af fire Furesø-borgere, der er på arbejdsmarkedet, arbejder udenfor Furesø Kommune. De har et behov for at transportere sig, og sidder de i kø, så er det tid, der går fra familien. Når vi kigger i Socialdemokraternes forslag til trafikplan for Furesø Kommune, så kan man se, at der i alt er forslag for 200 millioner kroner, men det er kun cirka en halv million kroner, der er direkte målrettet til forbedring af forholdene for de mange, mange borgere i Furesø Kommune, der kører i bil på arbejde. Jeg synes, at der er noget galt med den prioritering. Jeg kender udmærket det at sidde i kø på motorvejen til og fra arbejde. Det er i den grad spildtid og det er tid der går fra familien", siger Venstres borgmesterkandidat.

null

Publiceret 19 September 2013 16:17