Valgplakater:

Flot eller forfærdeligt?

Hver tredje dansker mener, at valgplakaterne ødelægger gadebilledet. Næsten en tredjedel mener, at de er en god tradition og hver femte dansker vil helt forbyde valgplakaterne

Siden midnat har kandidaterne til det kommende kommunal-og regionsrådsvalg kunnet hænge valgplakater op i lygtpælene. For nogle betyder det, at en demokratisk fest er startet - for andre er det begyndelsen til uger med et forpestet gadebillede.
Helt nye tal fra KMD viser, at 41 pct. af danskerne mener, at valgplakater er gammeldags. En tredjedel mener, at plakaterne enten ødelægger gadebilledet, er formålsløse eller grimme.

Rundspørgen fra KMD Analyse viser også, at lige under hver femte dansker vil forbyde valgplakaterne.
Omvendt mener 31 pct. af de adspurgte, at valgplakaterne er med til at give kendskab til kandidaterne og næsten lige så mange (29 pct.), at valgplakater er en god tradition.
Kun få mener, at plakaterne direkte er med til at få dem til at stemme eller har betydning for, hvor de sætter krydset. Det mener henholdsvis 8 pct. og 4 pct.
De unge er mest til valgplakater
Noget overraskende, er det de unge vælgere, der er mest positive i forhold til valgplakater.
39 pct. af vælgerne mellem 18-34 årige er enige i, at valgplakater giver dem kendskab til kandidaterne, hvilket i et mindre omfang er tilfældet for 24 pct. af de 50-70 årige. Samtidig mener 13 pct. af de 18-34 årige, at valgplakater får dem til at stemme, hvilket gør sig gældende for 4 pct. af de 50-70 årige.
"Det er interessant at se, at valgplakaterne især har betydning for de yngre vælgere, og de yngre er mere positive end de ældre i forhold til valgplakater. Der er stor fokus på, at få de unge til at stemme ved kommunalvalget, og set i det lys må man sige, at valgplakaterne tjener et formål, da 13 procent af de yngre vælgere siger, at plakaterne får dem til at stemme," siger Morten Langager, kommunikationsdirektør i KMD, der står bag undersøgelsen.
Undersøgelsen fra KMD Analyse er gennemført blandt 2.017 repræsentativt udvalgte respondenter i Userneeds' Danmarkspanel i alderen 18 – 70 år. Undersøgelsen er gennemført i perioden 8. oktober til 18. oktober 2013.
Fortæl os din mening på facebook.dk/lokalavisen.dk

Publiceret 26 October 2013 11:26