Valgplakater kan faktisk få kandidater valgt til kommunalbestyrelserne. Til foletingsvalgene har de ingen betydning, v iser undersøgelse.

Valgplakater kan faktisk få kandidater valgt til kommunalbestyrelserne. Til foletingsvalgene har de ingen betydning, v iser undersøgelse.

Forsker:

Sådan bliver du valgt

Hvis man vil vælges, så er valgplakater det bedste middel til at flytte personlige stemmer inden for samme parti

Af
Michael Harsvik

Michael Harsvik

Det er umagen værd, når tusinder af kandidater til kommunalvalget sætter tusinder og atter tusinder valgplakater op over hele landet.
Det viser en undersøgelse, som forskerne Jens Hoff og Kasper Møller fra Københavns Universitet har foretaget.
Deres analyse af det seneste kommunalvalg i 2009 viser, at plakater kan flytte mellem seks og syv procent af stemmerne mellem ét parti og et andet.
Men nok så vigtigt kan det også flyttet stemmer internt hos et parti.
"Hvis en kandidat sætter flere plakater op end en anden kandidat fra samme parti, så kan det flytte mellem 12 og 13 procent af de personlige stemmer," siger Jens Hoff.
Antallet af personlige stemmer er for de mindre kendte kandidater helt afgørende for, om de kommer ind eller ej. Det er set, at kandidater fra de større partier kan komme i kommunalbestyrelsen med mindre end 100 stemmer, så selv små forskydninger kan betyde forskellen på valg eller ikke valg.
Hvis en kandidat skal vælges, er valgplakater det helt afgørende, hvis man vil rykke rundt på de interne stemmer på listen.
"Vi kan næsten ikke måle andre redskaber, men vi kan sige, at det også har en mindre effekt, hvis man har en medierådgiver, hvis man stemmer dørklokker eller hvis man deler tryksager ud. Til gengæld giver det ingenting at skrive læserbreve eller deltage i valgmøder. Man kan sige, at valgplakater faktisk er det vigtigste kampagneredskab til at flytte stemmer internt i et parti i et kommunalvalg," siger Jens Hoff.
Jens Hoff er selv overrasket over resultatet:
"Jeg troede selv, at valgplakater var sådan noget gammeldags noget som ikke havde nogen effekt, men vi tog fejl," siger han.
Undersøgelsen er foretaget med besvarelser fra over 2000 af de over 9000 kandidater, der stillede op ved det seneste kommunalvalg i 2009.

Unge og valgplakater

Samtidig tilkendegiver flere unge end ældre, at valgplakaterne lærer dem om kandidaterne, ligesom flere unge end ældre får lyst til at stemme ved at se valgplakater. Det viser en undersøgelse, som KMD analyse har foretaget.
Ifølge den er 39 procent af vælgerne mellem 18-34 årige enige i, at valgplakater giver dem kendskab til kandidaterne, hvilket i et mindre omgang er tilfældet for 24 procent af de 50-70 årige.
Samtidig mener 13 procent af de 18-34 årige, at valgplakater får dem til at stemme, hvilket gør sig gældende for 4 procent af de 50-70 årige.

Sådan får du personlige stemmer

1. Sæt valgplakater op 2. Få en personlig medierådgiver 3. Stem dørklokker 4. Kom i lokal tv- og radio 5. Del tryksager ud

Publiceret 29 October 2013 16:01