Koncentrationen var stor, da de to retter skulle anrettes og gøres klar til servering for dommerne. Eleverne blev også bedømt på anretning og kreativitet.

Koncentrationen var stor, da de to retter skulle anrettes og gøres klar til servering for dommerne. Eleverne blev også bedømt på anretning og kreativitet.

Skoleelever dyster i den finere kogekunst

Folkeskolerne og Kokkeskolen har som en ny tradition stablet Hillerødmesterskaberne i Hjemkundskab på benene. I sidste uge var der semifinaler

Hvem styrer bedst de skarpe knive på skærebrættet? Hvem forfører og imponerer bedst dommernes skarpe smagsløg? Og hvem kan tilberede et æble og nogle rodfrugter, så det næsten kunne få Michelin til at drysse stjerner?

Hillerøds elev dyster i denne tid i Hillerødmesterskaberne i Hjemkundskab - et nyt initiativ i samarbejde mellem folkeskolerne og Erhvervsskolen Nordsjælland. Ideen blev født hos lærer Klaus Rasmussen på Hanebjerg Skole og er efterfølgende udviklet i samarbejde mellem hjemkundskabslærere, Kokkeskolen og Skoleafdelingen i Hillerød Kommune.

I sidste uge var der semifinaler på Kokkeskolen, hvor elever fra fire forskellige klasser kreerede og serverede en hovedret og en dessert for dommerpanelet, som bestod af elever på Kokkeskolen.

Rodfugtchips og persillepesto

6.a fra Hillerødsholmskolen serverede kylling med persillepesto med bagt kartoffelmos og rodfrugtrøsti og -chips som hovedret, mens desserten stod på æbletærte med marcipanfyld. Retterne havde de øvet flere gang på forhånd, så alt var klar til de to koncentrerede timer, eleverne havde til at få retterne helt på plads.

"Det har været rigtig sjovt og spændende at være med. Vi lærer noget nyt og har lavet noget godt og anderledes mad - og så har vi lært at samarbejde bedre med hinanden i køkkenet," fortalte eleverne Lasse, Camille, Clara og Marija samstemmende.

De var lidt nervøse over resultatet, som blandt andet var blevet udfordret af lidt sløve knive på Kokkeskolen:

"Jeg synes ikke, røstien blev så god, som den plejer," sagde en, mens en anden pegede på, at æbletærten ikke var helt færdigbagt.

Natascha, Josephine og Emil fra 6.c på Hillerødsholmskolen syntes også, det var sjovt og spændende at være med.

"Vi har lært en masse nyt om maden og hygiejne og sådan. Samtidig er det super spændende, når der er dommere på - der er et større pres, og vi har lyst til at gøre det hele lidt bedre," siger de.

Efter to timers madlavning præsenterede de fire hold i semifinalen deres kogekunst for kokkeeleverne, som var dommere. De både smagte på, duftede til og kiggede på anretningen af de balsamico-blancerede rødløg, rødbede- og pastinak-røstis og æblekage med lakridspulver i de smørristede havregryn. Dommerne noterede point til både konsistens, duft, kreativitet, samarbejdet i gruppen og kreativiteten, inden de to vinderhold blev fundet.

"Det her smager sørme godt... Det må være vindergruppen. Mmmm, flødekartofler..." lød det blandt andet fra dommerne under bedømmelsen af de fine retter.

6.a anrettede deres kylling med persillepesto og rodfugtchips.

6.a anrettede deres kylling med persillepesto og rodfugtchips.

Brobygning og praksis

Hillerød Kommunes skoleafdeling ser flere fordele i Hillerødmesterskaberne i Hjemkundskab, fortalte konsulent Birgit Gamborg Hansen under semifinalerne.

"Vi vil rigtig gerne bakke op om initiativer som dette. Vi står over for en skolereform, hvor vi gerne vil have nogle flere praktiske elementer ind og samtidig bruge nogle nye samarbejdspartnere. Hjemkundskabsfaget er både et teoretisk, men også et meget praktisk fag, hvor eleverne lærer med hænderne. Derfor syntes vi, den her idé er super god," siger hun og understreger, at mesterskaberne samtidig giver en god brobygningseffekt mellem folkeskolerne og Erhvervsskolen.

"Folkeskoleeleverne bliver introduceret til Kokkeskolen. De møder de elever, der går der, ser lokalerne og lærerne og får et tæt indtryk af miljøet og kulturen på skolen. De bliver opmærksomme på, at kokkefaget er en mulighed for videreuddannelse."

Kokkeelever var dommere og noterede flittigt karaktererne for konsistens, udseende og smag på for eksempel æblekagen her, som indeholder både æble- og pæremos, rasp blandet med sukker, smørstegt havregryn og lakridspulver.

Kokkeelever var dommere og noterede flittigt karaktererne for konsistens, udseende og smag på for eksempel æblekagen her, som indeholder både æble- og pæremos, rasp blandet med sukker, smørstegt havregryn og lakridspulver.

Dommere får selvtillid

På Kokkeskolen er de ifølge faglærer Lone Gerhard Sonne også glade for at være med i projektet:

"Det er en fantastisk idé. Vi når ud til en målgruppe, som vi måske kan præge til at vælge Erhvervsskolen, og samtidig kan folkeskolerne højne hjemkundskabsfaget. Vores kokkeelever synes også, det er sjovt at være med. De kommer ud på skolerne som "de voksne" og får ansvar for at vurdere og bestemme. Det giver selvtillid."

Både skoleafdelingen og Kokkeskolen håber, at hjemkundskabsmesterskaberne bliver en fast tradition, i hvert fald skal det gentages næste år.

Finalen finder sted den 26. november på Erhvervsskolen Nordsjælland. Her dyster fire hold om at vinde hovedpræmien på en dag i køkkenet på Kokkeskolen. Vinderklassen skal selv kreere, portionsanrette og servere en firerettes menu for hele klassens forældre.

Efter to timers madlavning var det tid til at spise alle lækkerierne.

Efter to timers madlavning var det tid til at spise alle lækkerierne.

Publiceret 16 November 2013 11:00