Syge glemmer at ringe til 1813, før de møder op på Herlev Hospital eller en af regionens andre akutmodtagelser.

Syge glemmer at ringe til 1813, før de møder op på Herlev Hospital eller en af regionens andre akutmodtagelser.

Kun halvdelen af de syge bruger akuttelefon

Mange syge borgere ringer ikke til akuttelefonen 1813, før de søger behandling. Det var ellers meningen

Af
Jeppe Lund

Akuttelefonen skulle gøre det nemmere at være syg i Region Hovedstaden. Fremfor at møde op op nakutmodtagelse kunne syge borgere i første omgang få hjælp på telefon 1813.
Men ifølge nye tal fra marts måned er det slet ikke gået, som Region Hovedstaden havde håbet, skriver Berlingske.
Næsten halvdelen af de patienter, der kom ind på akutmodtagelserne i marts, mødte selv op i stedet for at ringe til 1813. Af alle syge på akutmodtagelserne var der 47,7 procent såkaldte selvhenvendere i marts måned, og det er en stigning på omkring fem procent fra februar måned.
Det er regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S) ikke er tilfreds med.
"Det er rigtig ærgerligt, for vi tror på, at vi kan give folk en bedre service, når de ringer i forvejen. Men det er også forståeligt set i lyset af, at dette er en ny og anderledes måde at gøre tingene på, og at vi også godt ved, at der i begyndelsen var stor kritik af ventetiden," siger hun til Berlingske.

Publiceret 05 May 2014 10:45